The Great Giana Sisters [C64 TESZT]

Az “átalakulás” egy dologban különbözött “vízvezeték-szerelős” játékban tapasztaltaktól. Gomba helyett amolyan szivárványos nyalóka korong változtatta Giana -t nagyobb termetűvé és ebben az állapotban is simán fűbe haraphatott az ellenséggel való első érintkezéskor. Gondolom fölösleges kihangsúlyoznom, hogy halál esetén a felszedett képességek odavesznek.

A rejtett átjárókat zöld csövek helyett láthatatlan (ugyancsak kifejelhető) téglák szolgáltatják. Segítségükkel három pályát ugorhatunk előre a történetben. Persze nem mindegyiken, csak 8 pályán vannak jelen (3, 6, 8, 17, 19, 22, 25, 28) és azokon is előre meghatározott helyekre pakolva.
Essen még pár szó a játék elindítása után aktiválható trainerezésről. Ha az egér egyik gombját nyomva tartjuk, a hirtelen felcsendülő tisztább hangzás tudatja velünk az örök élet megszerzését. A C64 -es (sima verzióval) rendelkező gamereknek Reset –elniük kell, majd a következő kódokkal nyerhetnek örök életet/időt:

POKE 8257,173
és POKE7434,173,
és SYS 2098.

Armin Gessert arról is gondoskodott, hogy a keresztnevének bepötyögésével bármikor pályát ugorhassunk. Ezt a hasznos opciót igazán megemlíthették volna annak idején a COV –ban megjelent segítségnyújtó leírásban és akkor talán az első alkalommal a 2 óra alatt végigvihető (A játékidő leginkább a játékos ügyességétől függ, de egyébként rövid.) stuffal nem görcsölök 2 teljes hónapig!

Orbitális dührohamokat kaptam egy-egy elakadástól. Először az istenért sem bírtam továbbjutni az első, baromi gyorsan mozgó mini-boss póknál (minden negyedik pálya végén mini-boss van), majd 2-3 nap pihenő után bepróbálkoztam a ráugrással és ekkor jöttem rá a titok nyitjára, miszerint a szemétláda kicselezése a cél, vagyis elég átugrani! Tehát harc nélkül mehetünk tovább. Kiröhöghettek, de az ilyen “trükk” akkoriban újdonság volt.
Imádom a taktikázást, a logikai kihívásokat és a nehezebb mini-bossok szerepét betöltő sárkányoknál az előbbi alkalmazása elkerülhetetlen! Ők tanultak figyelmetlen póktársaik hibáiból és ezért alattomos, sunyi módon több irányban akarják elállni a mögöttük folytatódó utat.

Sok agyalást, tervezést igényel egy-egy trükk betanulása, akár a sakkjátszmában. Több lépésre előre ki kell számolni, hogyan tovább. Azt javaslom, álljatok lesben és akkor induljatok meg felé, mikor felszálláshoz készülődik. Ekkor nyílegyenesen átiramodhattok alatta. Természetesen valamennyi kisebb főellenséggel szemben felvehetjük a kesztyűt, ha van/még meg van a lövöldözős POWER UP –unk. A pókot 12, a sárkányt 15 lövéssel tehetjük sírba.
A 32 -es stage -et még durvábban rendezték be! Csupán egyetlen ügyes csellel juthatunk át rajta! Simán le kell esnünk az első utunkba kerülő szakadékba. Ne féljetek, nem purcanunk ki.
És akkor jön a hab a tortára: A legutolsó sárkány még furfangosabb trükkel áll elő! Olyan gyorsan repkedve pásztázza mozdulatainkat (és közben szüntelenül tüzet okád), mint a BKV ellenőr, aki minden áron ki akarja tépni kezünkből a felmutatott bérletet! Az embernek arra nincs ideje, hogy felmérje a helyzetet, azonnal mozgásba kell lendülni!

11.kép

Készüljünk fel rá, hogy a joyt megállás nélkül jobbra húzzuk, míg a főgenya meg nem indul felénk. Ekkor “Mario-san” ugorjunk egyenesen rá (Pontosan a hátára érkezzünk, különben kampec!)! Erre lássatok csodát, a tűzokádó köddé válik, mi pedig megkaparinthatjuk a barlangban leledző drágaszágot….
A kő megszerzésével a kis Giana rettenetes álma, és vele együtt a program is véget ér. Nincs képsor a “happy end” -ről, vagy különösebb info arról, mi a búbánat történt Maria –val. Vajon ottmaradt és apró pixelekre cincállták a piranhák, vagy Őt ugyanúgy megmenekítette a drágakő??? Ennyi izgalom után a francot se érdekelte! C64 -es játék lévén csak néhány rövid sort kapunk zárásul, mely önmagában is kirobbanó élményt nyújtott.

A program körüli botrányok tonnaszámra eredményezték az eredeti játék átiratai, plusz egy hollywoodi író is mozivászonra akarta vinni az alapsztorit. Kaptunk pár hacket, újabb pályákkal (Pl.: Giana Horror Trip, Power Sisters) és egy olyan jópofa verziót (az Abyss csapat fejlesztésében), amiben kicserélték Mario -ra a csajok spritejait. Kivétel nélkül mindet kajálta a nép, leszámítva az 1989 –es bitang nehéz Hard’n’Heavy -t, a “hivatalos C64-es folytatást” (melyet végül az újabb jogi problémák elkerülése végett futurisztikus környezetbe ültették, valamint robotokra cserélték le a szereplőket).

Aztán napvilágot látott a New Wave hegesztette, nem hivatalos Giana Sisters 2. a maga 32 új pályájával, de ez nem sikerült hibátlanra, mivel a 33. pálya kijárat nélkül maradt. Jó pár évre rá, 2005-ben 7A3 fejlesztéseként elkészült a szintén Giana Sisters 2 névre hallgató tört Giana játék, kijavított bugokkal, 40 új pályaszinttel gazdagítva. Itt már kezünkbe adták a repülés, illetve úszás lehetőségét.
Érdekes módon 2009 -ben debütált egy tökéletesített (folytatásnak még mindig nem mondható) Nintendo DS verzió. A Spellbound Interactive semmit nem bízott a véletlenre, a jól ismert formulán pont annyit modernizáltak, ami feltétlenül szükséges volt, de közben kényesen ügyeltek rá, hogy a Giana Sisters-esszencia egy pillanatra se kerüljön a háttérbe. Immáron csak 1 főhős ragadt az álomvilágban Giana, kinek a “sötét” énjét bónuszok felszedésével csalogathattuk elő. Ő az agresszív képessége jóvoltából, a ráugráson kívül le is tudta lőni ellenfeleit.

Tellt-múlt az idő, eljött a 2012 -es és a Black Forest Games, “Twisted Dreams” című Giana -s Kickstarter-projektje váratlanul révbe ért. Ezzel az eredeti gammát a régi készítők (az időközben elhunyt Armin Gessert nélkül) a Svéd “SID metal” együttes, a Machinae Supremacy közreműködésével teljes egészében, gyönyörűen felújították…
A Twisted Dreams a pixelpornós retro kalandon túllépve messze eltért a Nintendo klasszikusától. Pimasz Mario –klón helyett egy teljesen újragondolt, mindvégig a saját útját járó fantasztikus alkotás lett, ami nem felejtette el a gyökereit.

Ennyivel nincs vége! Mindeközben a Gianas-Return Team 2002-től 2014-ig folyamatosan csiszolgatott egy 4 különböző világra osztott (36 szintből álló), állóképes átvezetőkkel és átdolgozott zenei aláfestéssel megfűszerezett, nem hivatalos folytatást, a Giana’s Return –t.

Egyszerűen bámulatosra sikeredett! Régen ilyennek képzeltem el az Amiga –s verziót és a legjobb az egészben, hogy a készítőknek köszönhetően PC mellett Amiga –n és számtalan más platformon is játszható. Innen bármikor letölthetitek teljesen ingyen: LINK


Oldalak: 1 2 3 4

Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (7 szavazat, átlag: 5,00 / 5)
Loading...

10 hozzászólás

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

  • Battlelord adatlap-képe
    Battlelord [ 112 ] [] 2015-10-10
    0
    0

    Még néhány pontosítás a cikkhez:

    Az eper a leghasznosabb powerup, hiszen attól fog célzatosan lőni Giana. Ez volt az egész játék legfontosabb újítása Marioval szemben. A dupla villám annyiban tér el csak az egy villámtól, hogy visszapattanós labdákat küld. Ennek és a bombának nem sok gyakorlati haszna van, bár a 40 pályás Giana verzióban megoldották, hogy a bomba mindent robbant.

    A másik pedig, hogy a sárkány az utolsó pályán nagyon gagyi, mert egyszer csak eltűnik, ha megjelenik hátul a gyémánt. Amúgy nem okád az tüzet sem, igazából a 2 miniboss egyáltalán nem fejlődik, ez a játék talán legnagyobb hátránya.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504765 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-10
      0
      0

      Nos, akkor én nem tudom milyen verzióval játszhattam, mert nálam a minibossok gyorsak voltak és a sárkányok mind tüzet okádtak. Ez nagyon érdekes. A többi információt köszönöm.

  • Battlelord adatlap-képe
    Battlelord [ 112 ] [] 2015-10-10
    0
    0

    Gianat pont ugyanúgy kezdtem játszani és imádtam meg, amiért te, úgyhogy nekem ez a cikk nagyon szívet melengető! Azóta emulátorokon sokat játszottam persze Mario játékokkal is, de Giana nekem az alap. Ma már a vanilla verzió annyira nem bejövős, mert túl könnyű, főleg billentyűzettel (a joystick borzalmas volt!), de a különböző hackek nagyon tetszenek, különösen a Frankies Horror Trip és a Knibble Girls. A Giana Sisters 2 40 pályás verziójával nekem az a bajom, hogy túl nehéz, legalábbis ha nem örökélettel akarod tolni.

    A Giana’s Return nekem valamiért veszettül nem tetszett, nagyon steril, lélektelen az egész játék. A DS verzió viszont annál jobb, OK, hogy könnyű, és sokáig (nagyon sokáig) nem történik benne semmi, de maga a zene, amit ott Fabian del Priore jegyez, és a grafika, amely egy Pikomi nevű tagé eszméletlen hangulatot adnak. Kétség kívül sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle.

    A Twisted Dreamsről az a véleményem, hogy konkrétan szörnyű. Persze lehet benne sok mindent méltatni, de ez nem Giana Sisters. Ha Armin bácsi nem halt volna meg, ez ebben a formában nem jöhetett volna így ki. Egy sündisznóval vagy egy mosómedvével vagy egy napszemüveges gördeszkás suhanccal talán, de Giana IP-jét nem kellett volna meggyalázni.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504765 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-10
      0
      0

      A Giana Sisters 2 jeges pályái több joystickomat is kikészítették. Máig nem tudtam befejezni, de szerintem nem is fogom. A DS verzióban a zene valóban lenyűgöző (sokat hallgattam Youtube-on), főleg a felszín alatti pályáknál (https://www.youtube.com/watch?v=KL_CDeVe7BY). Azonban a DS verzióval az volt a legnagyobb bajom, hogy elsőre végigvittem. Szerintem Giana’s Return minőségéből a nem odaillő muzsika sokat levesz, de ettől függetlenül elég tisztességes munka (elég nehéz). A Twisted Dreams meg konkrétan azért tetszik, mert mertek valami újba belevágni, ami egyáltalán nem hasonlít a Mariora és fantáziadús, persze a The Great Giana Sisters közelébe sem ér.

  •  adatlap-képe
    1tom [] 2015-09-15
    1
    0

    Igen, nem volt túl nehéz végig vinni, a C64-es változat sokkal nehezebb, egy kicsit gagyi érzetem volt amikor játszottam vele DS-en, számomra kissé összedobottnak is tűnt. Amiga-n viszont kimaradt, helyette Jim Power volt a sláger és a Turrican 2-3.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504765 ] [fiú] [Alapító] 2015-09-15
      1
      0

      Úgy tudom Amiga-ra a C64-est vitték át. Elvileg hivatalos port, de én úgy tudtam, hogy nem. Nekem nem volt meg. A Turrican-t én is toltam Amiga-n, meg a Prince of Persia-t, amíg meg nem jelent SNES-re. Két nagy Amiga-s kedvencem még a horrorisztikus Darkseed és a The Chaos Engine volt. Ez utóbbit ha nem otthon, akkor a suliban toltam PC-n.

      •  adatlap-képe
        1tom [] 2015-10-05
        1
        0

        A Darkseed kivétel ezek a játékok Nekem is megvoltak. A The Chaos Engine nem volt egyszerű játék, sok szenvedés árán sikerült végigvinni.

        • CyberBob adatlap-képe Admin
          CyberBob [ 1504765 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-05
          1
          0

          Igen, a The Chaos Engine-t az első pár alkalommal még ketten is nehezen vittük végig. Amiga-ra még a Rick Dangerous sem piskóta. Sokszor rákényszerültem a térképrajzolásra, amire természetesen tökéletes volt a matekfüzet.

  •  adatlap-képe
    1tom [] 2015-09-01
    0
    0

    Régi nagy kedvenc. C64-en sokat játszottam vele, de Amiga-n kimaradt. Nem olyan régen NDS-en játszottam vele. Furcsa azért, hogy kiadták DS-re főleg azért, mert Mario konkurencia 🙂 .

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504765 ] [fiú] [Alapító] 2015-09-01
      1
      0

      Na igen, ez számomra is egy érthetetlen paradoxon, ha arra gondolok, hogy a Nintendo mit meg nem tett, hogy betiltsák a ’80-as években. Nekem a DS változat csak azért nem tetszett, mert sokkalta könnyebb az eredetinél, viszont a háttérzenét csodálatosan felújították.

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.