The Great Giana Sisters [C64 TESZT]

Gondom a klón angol kiadásának borítóján olvasható, “The brothers are history”, vagy a reklámanyagot ékesítő “Move over BROTHERS!!! Make way for… The Great Giana Sisters” felirat borította ki náluk a bilit. Szegény Rainbow Arts fülét-farkát behúzva, egy hét után visszahívhatta a első “gyermekét”, az időközben befejezett Spectrumos verzió meg sokak bánatára örökre parkolópályára került.

6.kép

Az ilyen ügyek mára többnyire értelmüket vesztették az ötletek mindennapossá váló lemásolása miatt. Lassan ott tartunk, hogy a döbbenetesen egyedinek hitt produktum is egyfajta továbbgondolása a korábbi másolatnak. Például a ’90-es években debütáló FPS -ek többségét alapból WOLF3D/DOOM -klón jelzővel illették a kritikusok (Hányszor olvastam az 576 –ban az „Itt egy újabb silány DOOM-klón” mondatot…), de az tök abszurd lenne, ha mondjuk holnap cikkeznék a Dishonored –ról és ezt állítanám róla! Nintendo -val megesett kellemetlen affért tetőzte egy, a gyermekvédő szervezetek által kirobbantott “balhé”, mert kicsapta náluk a biztosítékot a borítóknak azon változata, amelyiken a Superman pózban elhelyezett nőcit a testére feszülő, piros blúzban ábrázolták. Láthatóan majdnem átszúrták azt az égnek meredő mellbimbói… Ennek a pereskedésnek sajna nem tudom mi lett a vége.

7.képnek

A Rainbow Arts –ra durván rájárt a rúd, mégis a drasztikus fellépések ellenére a Giana nővérek népszerűsége tovább ívelt felfelé, de a Nintendo -nál ezt látván sem gondolkoztak el a címvivő játékuk más gyártó hardverére való portolásán. Miért tették volna? Hát igen, már a NES –re is voltak “Only for” exkluzív címek és ez nagyon bántott. Igazságtalannak éreztem, hogy más gépekkel rendelkező tulaj nem kaphatja meg azt a platformert, amit minden stílus kedvelőnek az életben minimum egyszer ki kell játszania.
Tulajdonképpen baromi vicces, hogy pont a Mario-fanatizmus terjesztette el futótűzként a ma már felbecsülhetetlen kincset érő, eredeti kópiának a kalózváltozatait. Értelemszerűen kellett egy hiánypótló és erre a The Great Giana Sisters tökéletes volt!
Kis hazánkban C64-en a Gianna Remix –hez hasonlóan a Dirty Two Crew törte meg, 1988-ban Amiga -ra Thomas Hertzler segítségével, és a SKYLINE közreműködésével készülhetett el. Ezt a változatot ne úgy képzeljétek el, mint manapság a Gears of War Ultimate Edition –t. Nem az alapoktól építették újra, gyakorlatilag semmi grafikai különbség nincs a példányok között. Mintha a 195 blokk terjedelmű stuffot simán átmásolták volna egy Amiga –s lemezre, csak hangzásban maradt alul a C64 monosága a ″nagytestvér” sztereó képességeivel szemben.

5.képnek

Na de lássunk végre némi konkrétumot. A program kissé klisés alapsztorija szerint egyik éjjel, amikor a milánói kis Giana elszenderült, hirtelen egy rémálomba csöppent. Mindenkinek lehetnek rossz álmai, de ez más volt! Olyan cuki álatokkal…izé borzalmakkal teli, mint Giana -nak… olyan, e játék készítői szerint senkinek nem lehet!
A furcsa, misztikus világban magához térő szegény lány nem sejthette, hogy a cukormáz külső mögül milyen veszedelmes ragadozók leskelődnek rá. Körös-körül meghatározhatatlan formákat, építményeket látott. Ez még nem is annyira horrorisztikus, de az a tény végképp elborzasztotta, miszerint hazajutásának feltétele egy hatalmas varázsgyémánt megtalálása (Ne kérdezzétek miért, erre én sem leltem magyarázatot!), mely minden bizonnyal az előtte fekvő világ túlvégén rejtettek el fő ellenfelének, a hatalmasságosságos névtelen sárkánynak az odújában, ki gonosz csatlósaival totálisan uralma alá hajtotta az álombeli vidék irányítását… Ennek tudatában, felébredésének kulcsáért Giana kénytelen keresztülrongyolni a 33 pályából felépülő stuff minden zegén-zugán.
Szerencsére a gonosz erőkkel való harcok folyamán segítségére lesz nővére, Maria (Giana a sárga hajú, Maria pedig a zöld), mivelhogy ő is tök véletlenül ugyanebbe a világba szundította bele magát…
A címképernyőig iszonyatos ideig töltő játék fülbemászóan dallamos főcímzenével köszönt. Mit ne mondjak, Chris Hülsbeck már akkor tudta mitől döglik a légy, ugyanakkor nem értem, mit akartak a fejlesztők ábrázolni ezen a képen. Ha nem tudnám mit nézek, azt hinném, valami bonsai fákat nevelő, elszállt woodstock-i festő mázolmányát.

9.kép

Ezután a trainer menübe lépünk, a végtelen idő és az örök élet beállításához. Innen már csak a SPACE lenyomása választ el Giana -ék álomvilágától (Amiga -n a SPACE -t az egér helyettesíti). Az egyjátékos és kétjátékos módok között a joystick balra, illetve jobbra döntögetésével ugrálhatunk. Míg az előbbinél mindkét kiscsaj karaktere elérhető, addig az utóbbinál csak Giana -é.
A 33 gyilkos pályát bámulatosan jól kidolgozott táj és karakterek vették birtokba. Klón ide, klón oda, ugyanaz az igényesség köszön vissza, mint a lemásolt stuffban (Szerintem szebb!).

A képernyő felső részén, balról-jobbra haladva az alábbi adatokat olvashatjuk le:
1. A karakter neve alatt az addig elért pontszámunk látható.
2. A “BONUS” a megszerzett gyémántok számát mutatja.
3. A “LIVES” értelemszerűen életeink számát jelenti (Hárommal kezdünk).
4. A “STAGE” azt jelöli, hogy épp hányadik pályán rontjuk a levegőt.
5. A “TIME” a rendelkezésünkre álló időt mutatja.

Nyoma sincs gyilkos gombáknak, se ráugrással ideiglenesen a forgalomból kivonható és elrúgható járőröző tekikatonáknak, ám ott vannak helyettük a Giana-univerzumbeli megfelelőik: morcos képű baglyok, lepkék, rákok, rózsaszín gumilabdák, csúszómászó szemgolyók, polipszerű lények és még sorolhatnám a folyamatosan bővülő választékot. A Time Warp Productions –nál nem ocsójánoskodtak az ellenfelek típusainak megalkotásakor. Sajnos nem nyírható ki mind egyszerű ráugrással (vannak köztük halhatatlanok). Nekem leginkább a hol gyorsabb, hol lassabb tempóban fel-le ugráló piranhák okoztak némi hajtépést!

10.kép

Most pedig további összehasonlító példák következnek. A Super Mario Bros –hoz hasonlóan föld feletti, és a föld alatti szintek váltogatott kombinációi alkotják az időre teljesítendő pályákat, de úgy vettem észre, hogy az első kettőt leszámítva a többi minimálisan hajaz a NES-es csodában látottakra. A sárga csillaggal megjelölt téglák felütésével érmék helyett drágaköveket zsebelhettünk be (100 darab automatikusan 1 életet generál). Vannak a föld alatti stagek-en 25-40 gyémánttal megrakott bonus szerző pontok, melyeket a kék hullámvonallal fedett szakadékokon keresztül közelíthetünk meg (Ezen helyekről liftek segítenek a kijutásban).

Szembesülhetünk a jól ismert “felső tégla kifejelős, felül végigfutós” csalfa módszerrel, a főellenségek eljövetelét meg ugyanúgy zártabb, “sötétebb” hangvitelű átjárók jelzik felénk, vészjósló zenekísérettel. A játék igazán nagy húzása az, hogy találkozhattunk olyan zseniális (csak frusztráló) újításokkal/nehezítésekkel mint az eltűnő, lábunk alatt szétmálló platformok. Még tovább növelik az élményt a néhány sárga csillagos téglában elrejtett falkitörős, lövöldözős és egyéb hókuszpókuszos POWER UP –ok:

Villám: Végtelen lőszer.
Két villám: A kilőtt lövedék visszapattanós labdákat küld.
Bomba: A gyengébb teremtményeket kinyírja az adott képernyőn.
Körte: A SPACE -szel működésbe hozva a lángoló hordókba beleugorhatunk.
Eper: Ettől lőnek célzatosan a nővérek.
Óra: A SPACE –szel működésbe hozva néhány másodperc erejéig lebénítja az adott képernyőn járőröző rosszfiúkat.
Nyalóka: Kapunk 1 életet.


Oldalak: 1 2 3 4

Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (7 szavazat, átlag: 5,00 / 5)
Loading...

10 hozzászólás

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

  • Battlelord adatlap-képe
    Battlelord [ 112 ] [] 2015-10-10
    0
    0

    Még néhány pontosítás a cikkhez:

    Az eper a leghasznosabb powerup, hiszen attól fog célzatosan lőni Giana. Ez volt az egész játék legfontosabb újítása Marioval szemben. A dupla villám annyiban tér el csak az egy villámtól, hogy visszapattanós labdákat küld. Ennek és a bombának nem sok gyakorlati haszna van, bár a 40 pályás Giana verzióban megoldották, hogy a bomba mindent robbant.

    A másik pedig, hogy a sárkány az utolsó pályán nagyon gagyi, mert egyszer csak eltűnik, ha megjelenik hátul a gyémánt. Amúgy nem okád az tüzet sem, igazából a 2 miniboss egyáltalán nem fejlődik, ez a játék talán legnagyobb hátránya.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504709 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-10
      0
      0

      Nos, akkor én nem tudom milyen verzióval játszhattam, mert nálam a minibossok gyorsak voltak és a sárkányok mind tüzet okádtak. Ez nagyon érdekes. A többi információt köszönöm.

  • Battlelord adatlap-képe
    Battlelord [ 112 ] [] 2015-10-10
    0
    0

    Gianat pont ugyanúgy kezdtem játszani és imádtam meg, amiért te, úgyhogy nekem ez a cikk nagyon szívet melengető! Azóta emulátorokon sokat játszottam persze Mario játékokkal is, de Giana nekem az alap. Ma már a vanilla verzió annyira nem bejövős, mert túl könnyű, főleg billentyűzettel (a joystick borzalmas volt!), de a különböző hackek nagyon tetszenek, különösen a Frankies Horror Trip és a Knibble Girls. A Giana Sisters 2 40 pályás verziójával nekem az a bajom, hogy túl nehéz, legalábbis ha nem örökélettel akarod tolni.

    A Giana’s Return nekem valamiért veszettül nem tetszett, nagyon steril, lélektelen az egész játék. A DS verzió viszont annál jobb, OK, hogy könnyű, és sokáig (nagyon sokáig) nem történik benne semmi, de maga a zene, amit ott Fabian del Priore jegyez, és a grafika, amely egy Pikomi nevű tagé eszméletlen hangulatot adnak. Kétség kívül sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle.

    A Twisted Dreamsről az a véleményem, hogy konkrétan szörnyű. Persze lehet benne sok mindent méltatni, de ez nem Giana Sisters. Ha Armin bácsi nem halt volna meg, ez ebben a formában nem jöhetett volna így ki. Egy sündisznóval vagy egy mosómedvével vagy egy napszemüveges gördeszkás suhanccal talán, de Giana IP-jét nem kellett volna meggyalázni.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504709 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-10
      0
      0

      A Giana Sisters 2 jeges pályái több joystickomat is kikészítették. Máig nem tudtam befejezni, de szerintem nem is fogom. A DS verzióban a zene valóban lenyűgöző (sokat hallgattam Youtube-on), főleg a felszín alatti pályáknál (https://www.youtube.com/watch?v=KL_CDeVe7BY). Azonban a DS verzióval az volt a legnagyobb bajom, hogy elsőre végigvittem. Szerintem Giana’s Return minőségéből a nem odaillő muzsika sokat levesz, de ettől függetlenül elég tisztességes munka (elég nehéz). A Twisted Dreams meg konkrétan azért tetszik, mert mertek valami újba belevágni, ami egyáltalán nem hasonlít a Mariora és fantáziadús, persze a The Great Giana Sisters közelébe sem ér.

  •  adatlap-képe
    1tom [] 2015-09-15
    1
    0

    Igen, nem volt túl nehéz végig vinni, a C64-es változat sokkal nehezebb, egy kicsit gagyi érzetem volt amikor játszottam vele DS-en, számomra kissé összedobottnak is tűnt. Amiga-n viszont kimaradt, helyette Jim Power volt a sláger és a Turrican 2-3.

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504709 ] [fiú] [Alapító] 2015-09-15
      1
      0

      Úgy tudom Amiga-ra a C64-est vitték át. Elvileg hivatalos port, de én úgy tudtam, hogy nem. Nekem nem volt meg. A Turrican-t én is toltam Amiga-n, meg a Prince of Persia-t, amíg meg nem jelent SNES-re. Két nagy Amiga-s kedvencem még a horrorisztikus Darkseed és a The Chaos Engine volt. Ez utóbbit ha nem otthon, akkor a suliban toltam PC-n.

      •  adatlap-képe
        1tom [] 2015-10-05
        1
        0

        A Darkseed kivétel ezek a játékok Nekem is megvoltak. A The Chaos Engine nem volt egyszerű játék, sok szenvedés árán sikerült végigvinni.

        • CyberBob adatlap-képe Admin
          CyberBob [ 1504709 ] [fiú] [Alapító] 2015-10-05
          1
          0

          Igen, a The Chaos Engine-t az első pár alkalommal még ketten is nehezen vittük végig. Amiga-ra még a Rick Dangerous sem piskóta. Sokszor rákényszerültem a térképrajzolásra, amire természetesen tökéletes volt a matekfüzet.

  •  adatlap-képe
    1tom [] 2015-09-01
    0
    0

    Régi nagy kedvenc. C64-en sokat játszottam vele, de Amiga-n kimaradt. Nem olyan régen NDS-en játszottam vele. Furcsa azért, hogy kiadták DS-re főleg azért, mert Mario konkurencia 🙂 .

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504709 ] [fiú] [Alapító] 2015-09-01
      1
      0

      Na igen, ez számomra is egy érthetetlen paradoxon, ha arra gondolok, hogy a Nintendo mit meg nem tett, hogy betiltsák a ’80-as években. Nekem a DS változat csak azért nem tetszett, mert sokkalta könnyebb az eredetinél, viszont a háttérzenét csodálatosan felújították.

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.