Terra Mystica [TÁBLÁS JÁTÉK]

  • Az alábbi játékbemutató iromány TÓTH ANDRÁS tollából származik.

terra mystica táblás játék bemutató 1 új

 

Valamiért én e játék létéről csak a megjelenése után hónapokkal később hallottam először, akkor is csak azért, mert már a boardgamegeek top 20-ban járt. Ez meg mi, csak nem a CIA adta ki és titkosszolgálati módszerekkel védték, nehogy valami infó eljusson hozzánk? Hamar rá kellett döbbennem, a kemény igazság az, hogy egyszerűen lemaradtam róla, mivel a boardgamegeek fórumának tanúsága szerint úgy szétkapkodták, hogy éppen az újranyomtatásra várnak.

Nem túl gyakori, hogy egy játék a megjelenés után néhány hónappal a top 100-ba, nemhogy a top 20-ba kerül, és ha ilyen előfordul, általában szoktam tudni róla. Lemaradásom orvosolva gyorsan elolvastam a szabálykönyvet, és azonnal rá is kattantam, úgyhogy vettem is egy példányt.

terra mystica táblás játék bemutató 2

 

Elég sok anyagot csomagoltak össze nekünk, egyfelől van egy közepes méretű játéktábla, 7 játékostábla kemény kartonból, 1 kultusztábla, rengeteg faanyag, és még több jó minőségű karton jelző. Mindenképpen dicséret illeti a karton tartozékokat, jó minőségű, vastag kartont használtak, szerintem jól fogja bírni a strapát. A játékosoknak járó fa épületek és jelzők 7 színben érkeznek, passzolva a játékostáblák színeihez. Igen, ez az a fajta játék, ahol nem a saját kedvenc színeddel vagy, hanem a választott fajodnak megfelelő színnel. Megvan ennek is a szépsége, de amikor a társaságban mindenkiről már fejből tudom, hogy melyik színnel szokott lenni, elég zavaró, amikor a játék felénél döbbenek rá, hogy az egyébként 100-ból 100-szor sárgával játszó játékos most a piros.

terra mystica táblás játék bemutató 3

A tábla grafikája szép, bár önmagában elég unalmas, nagyrészt hexekből áll az egész, különböző tereptípusokkal. Összesen hétféle tereptípus található rajta, mindegyik valamelyik faj kedvenc típusa, fajból tizennégyféle van (minden játékostábla kétoldalas), az összefüggés megtalálását rátok bízom (matekból gyengébbek kedvéért: 14/2 = 7). Minden faj a saját kedvelt terepévé akarja alakítani a pályát, mert csak arra a tereptípusra építkezhet. Kezdetnek mindig egy házat kell építeni, abból lehet kereskedőházat fejleszteni, abból pedig két irányba lehet továbbfejleszteni, összesen ötféle épület van, mindegyik valamilyen bevételi forrást biztosít, miután megépült.

 

A szabálykönyv:
20 oldal, tele illusztrációkkal és példákkal. Magam részéről igen jól megírtnak tartom, ezt az is bizonyítja, hogy az első parti után újra átolvasva, nem találtam olyan szabályt, amit rosszul játszottuk (pedig szoktam…).

 

Nyersanyagok:
terra mystica táblás játék bemutató 4

 

Hát, nem csak egyféle van. Vannak munkások (fakocka), pénz, papok (minden játékos saját színében fabábu) és power (ez ilyen mágikus cucc, egyébként lila fakorongok). Ezeknek kell a megfelelő keverékét megtalálni, hogy minden körben a bevételeinkből a megfelelő nyersanyagokat szerezzük be. Van persze váltási lehetőség, de ott szánalomdíjasak az arányok, tényleg csak akkor használjuk, ha nincs más. Ami érdekes, hogy a három klasszikus (felhalmozom, aztán elköltöm) nyersanyaggal szembe a power kicsit trükkösebben működik. Három tál áll rendelkezésre, melyekben összesen 12 power forog. Amikor powert szerzünk, az egyes tálból a kettesbe tolunk, ha már üres az egyes, akkor a kettesből a hármasba. Költeni csak a hármasból lehet, és költéskor a power visszavándorol az egyes tálba. Van lehetőség arra is, hogy a második tálból feltoljunk powert a hármasba mindenféle powerszerzés nélkül is, ennek viszont az az ára, hogy a kettesből kétszer annyi powert teljesen el kell pusztítani, tehát kikerül a körforgásból, és soha többé nem szerezhető vissza. A játék elején lehet jó taktika gyorsan ily módon a körforgásból kivonni powert, mivel 12-t folyamatosan forgatni elég sok időbe kerül, ugyanakkor arra is vigyázni kell, hogy ne fogyasszuk le túlságosan a készletünket.
terra mystica táblás játék bemutató 5

 

Nyolcféle akció van, ebből egy a passz, tehát hétféle akció van, mint mondtam. Az első és legfontosabb: épületépítés, illetve külön akcióként az épületek fejlesztése. Persze ehhez a kiszemelt terepet előbbi kell pofozni, hogy a fajunk jól érezze magát ott, de ezt az építésakció keretein belül megtehetjük. A terep átalakításához ásókra lesz szükség (nevezhetjük ötödik nyersanyagnak, de fizikailag ezek nem léteznek, nincs semmi, amivel jelölni lehet, mivel azonnal el kell költeni), ezeket legegyszerűbben munkásokért tudjuk megvenni, de vannak egyéb források is. Minden épület megépítéséért, és fejlesztéséért munkások és pénz keverékét kell befizetnünk.

További akcióként lehet javítani, a munkás-ásó átváltási arányon, illetve lehet a pályát átszelő folyón is hajózni (ezáltal tudunk nem szomszédosan is építkezni), ennek maximális távolsága is növelhető akciókkal.
terra mystica táblás játék bemutató 6

 

Ha az épületeink egymással összeköttetésben elérnek egy bizonyos méretet, akkor várossá alakulnak, amiért győzelmi pontokat és egy általunk választott valamilyen azonnal megkapott bónuszt kapunk (pl.: pénz, munkások).
terra mystica táblás játék bemutató 7

 

Hódolhatunk a négy elem kultuszainak is, ehhez a papjainkat kell felhasználnunk. Az adott kultuszoknál érdemes minél magasabb szinten állni, mivel a játék végén helyezési sorrendben jár értük győzelmi pont, de játék közben is több bónuszt kaphatunk, ha a megfelelő körökben elérünk bizonyos szinteket.

Ezen kívül lehetőségünk van még a játéktáblára nyomtatott speciális, illetve faj-specifikus, és bónuszként szerzett akciókat is végrehajtani.

 

Újrajátszhatóság:
A játékban minden körhöz tartozik egy kör végi kiértékelést és kör közbeni győzelmi pontszerzési lehetőséget biztosító lapka, ezeket a játék elején sorsoljuk és mind a hat kör lapkája előre ismert, ezáltal minden partiban, más körökben más célokért küzdünk (Ha a sellőket kapjuk, akkor azért küzdünk, hogy a többiek ne a fajunk kinézetén röhögjenek).

terra mystica táblás játék bemutató 8

 

A másik színesítő elem, a minden körben elvihető bónuszlapka, ami általában valamilyen kör eleji bevételt ad, de van néhány, ami speciális akciót, győzelmi pontot, egyéb előnyt biztosít. Ezeket is játék elején sorsoljuk játékos szám szerint, nem az összes kerül játékba. Ezek a lapkák Puerto Rico-szerűen használhatók, amikor valaki a kör végén passzol, vissza adja a nála lévőt, és visz egy másikat, ha mindenki vitt a körben, a maradék lapokra pénz kerül, hogy a kevésbé hasznosak is felértékelődjenek.


Oldalak: 1 2


Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.