Stronghold [TÁBLÁS JÁTÉK]

  • Az alábbi játékbemutató iromány Tibi-the-One tollából származik.

stronghold tablas jatek bemutató1 új

Gondolom mindenki olvasta Gárdonyi Gézától az Egri csillagokat (főleg mivel kötelező!!). Jómagam sem vagyok ez alól kivétel, sőt még a Szigeti veszedelmet is elolvastam. Hogy jön ez ide? Hát, nemes egyszerűséggel úgy, hogy ráakadtam egy játékra ami szinte tökéletesen visszahozza azt az élményt, amit még gyerekkoromban az említett művek olvasása közben éreztem. Maroknyi sereg, egy horda ellen, hős hadvezérek, bátor nők, irtózatos túlerő. Erről szól a Stronghold nevű játék is, amiben 2-4 játékos élheti át a várvédés minden mozzanatát és izgalmát is, bár itt nem magyarok és törökök, hanem emberek és orkok a harcoló felek. Mivel azonban az egységeket figura helyett kockák jelölik, igazából bárminek ki lehet nevezni az ellenfelet.stronghold tablas jatek bemutató2b

A hosszúra nyúlt bevezető után, fordítanék pár szót a játék kinézetére is. 2009-es játék révén, a megjelenítése igen szépnek mondható. A játéktábla sastávlatból ábrázolja a hét falszakasszal körbevett várat, van szép kis vizes árok is, és erdő, ahol a támadó csapat munkálkodik. A várfalon belül is nagyon szépen meg vannak jelenítve az egyes épületek, ezekre később kitérek. Az egységeket fakockák jelölik ugyan, de ez egyáltalán nem zavaró, sőt, szerintem az átláthatóságot nagyban megkönnyíti. Az egyetlen észrevételem, hogy a szép színes táblán néha könnyen eltűnik egy-egy jelző, így jól észbe kell tartani mit-hova helyezünk el, nehogy megfeledkezzünk róla! A karton jelölőkorongok viszont nagyon jól látszanak rajta. A jelölőkön és a játékban is minden ikonnal van feltüntetve, amik teljesen egyértelműek, így a játék kellő gyakorlattal nyelvfüggetlen!stronghold tablas jatek bemutató3

Na, hát ha így kitárgyaltam a küllemet, rögtön bele is csapnék a lecsóba, vagyis felületesen ismertetném a játék lényegét, és a szabályrendszert.

A játékban, mint már említettem a támadó fél az orkok, a védő fél pedig az emberek erőit vezeti. Már a játék felrakásakor szembesülünk azzal az elképesztő ténnyel, hogy míg a védők összesen 41 egységből tudnak gazdálkodni (amiből valójában csak 33-35 lesz egyszerre pályán maximum), addig az orkok serege minden fordulóban 14 egységet kap, s ebből gazdálkodhat. A védő akkor nyeri meg biztosan a játékot, ha 10 fordulóig megvédi a várat. 10 kör alatt az orkok 140 egységet visznek hadba, ami több mint háromszoros túlerő, a támadó javára! A játék ennek ellenére mégis igen kiegyensúlyozott, de főleg kiélezett és izgalmas. Természetesen nem csak a 10 kör lejátszása után érhet véget a játék. Ha a támadóknak sikerül áttörniük valamelyik falszakaszon, és egységek jutnak a városba, akkor a vár elveszett, a játéknak vége, és következik a győzelmi pontok összeszámlálása.stronghold tablas jatek bemutató4

Igen, a másik, ami szerintem zseniális ötlet, az az idő szorítása, ami végigkíséri a támadó és védő minden cselekedetét. Ugyanis a támadó játékos 10 dicsőség (győzelmi) ponttal kezdi a játékot, viszont minden egyes forduló után egy dicsőségpontot a védőnek ad. A támadónak tehát érdekében áll minél hamarabb betörni. Annak elkerülése érdekében pedig, hogy a győzelmi pontoknál ne az legyen, hogy elég hat kört lejátszani, hogy kiderüljön ki nyer, bevezettek a fejlesztők bizonyos dicsőség szerző lehetőségeket! A támadók részéről ezek megszerezhető dicsőségek, mint például a „áldozz fel 12 goblint a mágia oltárán a játék folyamán” vagy a „ostromolj egy falat egyszerre 4 trollal” és ilyesmik. Ha bármelyiket teljesíted, a játék végén kapsz értük győzelmi pontot. A védőnek elnyerhető, és elveszíthető pontjai is vannak. Elnyerhetőek például azok, amiket úgy szerezhet meg, hogy a királyi testőrséget nem vonja harcba, hanem a palota őrzésére küldi őket (ez gyakorlatban annyit jelent, hogy semmit nem csinálnak, csak állnak a palota épületén). Ebben az esetben a 6. körtől kezdve a védő egy készletből +1 dicsőséget kap. Veszíteni úgy tud dicsőséget, ha lemond egy pontról valami komolyabb előny érdekében. Ilyen előny például a nők bevonása a harcba, vagyis valójában a termelésbe, így az adott fordulóban egy épületben gyorsabban tudunk termelni. A másik nagyon hangulatos dicsőségpont vesztés az, amikor a börtönből kiengedik a védők a rabokat, így gyakorlatilag egy legerősebb és egy közepes erősségű egységet nyernek, viszont egy dicsőségpontot ehhez fel kell áldozni.stronghold tablas jatek bemutató5

A játék lényegét az előbb nagyjából leírtam, következzen most a játékmechanizmus. A játék egy fordulója hat fázisból, és egy ostrom szakaszból áll. Minden fázishoz tartozik egy kártya, amin ikonokkal jelölve van, hogy mit hajthat végre a támadó az adott fázisban. Csupán az első és hatodik fázis lesz fix (vagyis a beszerzés, és mozgósítás), ugyanis a többi fázisnak több kártyája is van, amiből véletlenszerűen kell kihúzni azt, hogy a támadó serege mit csinálhat az adott fázisban. Például az ostromgépek gyártása fázisban az egyik kártyán katapult és faltörő kos, a másikon balliszta és katapult, a harmadikon ostromtorony és trebuchet van, és így tovább. A játék elején tehát a támadó húz két lapot minden fázisra (2-5-ig), és kiválasztja, hogy melyiket szeretné megtartani, vagyis használni a játék folyamán. Kizárólag az így kiválasztott lap által engedélyezett akciókkal operálhat a támadó. Ebből is látszik, hogy minden játékban más-más eszközzel, más-más taktikával kell játszania a támadónak, és ezért a védőnek is!stronghold tablas jatek bemutató6

A támadó fázisai tehát sorban: Beszerzés (egységek és nyersanyag begyűjtése), Ostromgépek gyártása, Felszerelések gyártása (létra, kötél, pajzsok, zászlók, stb), Kiképzés (tüzérek rendelhetők az ostromgépek mellé, a goblinoknak íjat adhatunk stb) Rituálék (különböző sötét mágiák létrehozása), Mozgósítás (egységek mozgatása). A támadó ezeken a fázisokon kell sorban végigmenjen. Minden akcióért nyersanyaggal (fa) és/vagy egységekkel fizet (akik pl megépítik az ostromgépeket). Ilyenkor a védő mindig annyi homokóra jelzőt kap a támadótól, ahány egységet a támadó az akció véghezvitelére felhasznált. Miután a támadó befejezte a fázisát, a védő a megszerzett homokóra jelzőit elköltheti a várban. A különböző cselekedetek változó mennyiségű idő alatt készülnek el, ezt jelzik a homokórák. Egy ágyú legyártása például igen borsos árat követel, 4 homokórára van szükség hozzá. Ha a védő elhelyezett 4 homokórát a kovácsműhely megfelelő részében elkészült az ágyúja. Nem szükséges azonban egyszerre elkölteni a homokórákat, elég, ha az egyik körben raksz az ágyúkra kettőt, és majd egy későbbi körben fejezed be. Ezzel a remek ötlettel jelképezi a játék, hogy ha elküldesz egy rakás gyenge goblint építkezni, lassabban lesznek kész, mintha egy erős troll végezné el ugyan azt a munkát, vagyis a védőknek több ideje marad felkészülni. Hova költheti el a védő a pontjait? Számos helyre! Ilyen helyek a Kovácsműhely (ágyúk, és különböző szurkos üstök gyártásának helye), Barakkok (egységek kifejlesztése, de nem termelése!!), Asztalosműhely (falak megerősítése, kapu megerősítése, hajítógépek), Őrtorony (goblin szabotőrök lefülelése), Felderítők szállása (csapdák kihelyezése az erdőben, ellenfél ostromgépeinek megrongálása), Katedrális (áldás kérése az íjászokra, mennyei fény és hasonlók). Emellett a védő arra is használhatja a homokórákat, hogy az egységeit a váron belül mozgassa egyik helyszínről a másikra. A védő rendelkezésére áll még két hős is, akiket a játék folyamán nem lehet megölni, és mindig azt a falszakaszt erősítik különböző bónuszokkal, amelyiken éppen tartózkodnak (elég erős képességeik vannak). stronghold tablas jatek bemutató7


Oldalak: 1 2


Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.