RETRO PC: LOTUS III. – The Ultimate Challenge [TESZT]

LOTUS1

Lotus -on szállni élvezet…” Akár egy ilyen hangzatos sláger keretében is indulhatott volna lehengerlő útjára, a máig legeslegkedvencebbnek számító autóversenyzős programom, melynek létrejötte kifejezetten az 1990 -ben Amigán debütáló Lotus Esprit Turbo Challenge és az 1991 -es, már konzolra is érkező (Sega Mega Drive) Lotus Turbo Challenge 2 rajongótáborának köszönhető, hiszen a készítők nem kívánták folytatni a sorozatot, de a hozzájuk intézett tömérdek rajongói levél megtette a magáét és végül hajlottak a dologra. Ezt a “The Ultimate Challenge” névre keresztelt száguldó szépséget a Gremlin Interactive dobta piacra 1992 -ben Amiga, Atari ST, Sega Genesis gépekre. PC -re csupán egy évvel később készült róla átirat, ugyanis a ’90 -es évek elején bizony nem igazán dúskálhattunk a PC -s, padlógázt nem kímélő “Racing” típusú programokban, (mindenki konzolokra fejlesztett) és eme szűk látókörű kiadónál úgy vélték, nekik szintén tök fölösleges lenne rá megjelentetni portékájukat, na de a sok fannak kála ismét változtattak a döntésükön…
Érdemleges konkurencia hiányában a Lotus 3, nem piskóta PC -s eladásokat produkált, ám ezt figyelmen kívül hagyva, a benne rejlő, hihetetlen újdonságnak számító orbitális tartalom nem kicsit játszott közre sikerében.
Hogy őszinte legyek, én azokban az időkben igencsak Forma 1 (azon belül is nagy Ayrton Senna) fan voltam, aztán mikor egy bent punnyadós, esős szombati délutánon a haverjaimmal a SAT1 -et bámulva végignéztük azt az 1977 -es James Bond filmet (The Spy Who Loved Me), melyben az “Angyal”, vagyis maga Roger Moore testesítette meg a 007 -es ügynököt és mini-tengeralattjáróvá alakítható, Esprit S1 -esével száguldozott… na akkor a Lotus márkanév totálisan a szívemhez nőtt.

LOTUS2

Innentől kezdve a Magnetic Fields hegesztette Lotus játékok egyből felkeltették érdeklődésemet. A “The Ultimate Challenge” érkezését megelőző részeket Amigán toltuk a haverokkal és már azok tökéletességétől leesett az állunk. Álmodni sem mertünk egy még klasszabb, kidolgozottabb harmadik felvonásról, ami miatt később szinte egyé váltunk a suli bivalyerős 386 -osaival, mikor két Wolfeinsten -ezés között lenyomtunk egy-egy bajnokságot ezzel az egy lemezes, a gépen bő 1MB -nyi helyre beparkoló, örök klasszikussal.

LOTUS3

Ha mindhármat ennyire bírtam, akkor most miért pont erre esett tesztügyileg a választásom? Mert valami csoda folytán az első kettő legpozitívabb tulajdonságait ültették ebbe és spékelték meg azokat egy valag extrával. Ennek köszönhetően lehetőségem adódik bemutatni nektek egy játékon keresztül, mindhárom rész legínyencebb vonásait.
Igazi bajnokságot kaptunk 13 pályán, tehát a régebbiekből megismertekhez hozzádobtak ötöt. Ezeket több tucat módon szerkesztgethettünk kedvünkre (kihangsúlyozom: 3 millió pályaelemről van szó), valamint belezsúfoltak még három különböző gyönyörű Lotus -t, választható rádiócsatornákat, illetve osztott képernyős, két játékos opciót. Hát most komolyan…kell ennél több???
Kikerekedett szemekkel néztük a bevezetőben egyenesen az arcunkba száguldó zöld “csodát”, aminek lehengerlő hatását feldolgozni sem volt időnk, mert már jött is az intro (újságcikkes) folytatása, arról pedig a menübe farolva tényleg úrrá lett rajtunk az imént felsorolt bőség keltette zavar.

LOTUS4

Bizony, az ütős felvezető 15 opcióval feltuningolt, gusztusosan kivitelezett főmenüvel ajándékozott meg minket. Itt beállíthatjuk az általunk kiválasztott járgány irányítását, ezen kívül lehetőséget kapunk minden versenyre/pályára vonatkozó részletes beállításra is. Hogy ne csak nagy vonalakban meséljem el nektek gyerekkorom egyik meghatározó játékának sztoriját, felvázolom a menüpontokat részletesen, oszloponként, balról jobbra haladva.
Rögtön, az első kis szürke keretbe írhatjuk be az egyik játékos autogramját (ha mohók vagyunk és nem akarjuk, hogy az AI, vagy egy másik embertársunk gátoljon a győzelmi kupa megkaparintásában, akkor most csak ezzel az egy névvel foglalkozzunk).
Alatta jönnek a sebváltási lehetőségek. Javaslom, hogy a váltást ne manuálisra állítsuk, mert akkor gyakorlatilag garantált csigalassúság keretében, az utolsó helyről fogjuk végignézni (tehetetlenül anyázva) a futam száguldó szépségét. Nem mondom, hogy túl kacifántos lenne, de az elején jobb az idegeinket kímélő automatánál maradni.
Egyel lejjebb van a váltóeszköz megjelölése (ha mégis a “valósághűbb” vezetés mellett voksolnánk). Válthatunk billentyűkkel, vagy Joystickkal.

LOTUS5

A következő keretben az irányításra szolgáló eszközök sorakoznak: a billentyűzet, a joystick, valamint az egér. Két játékos módban, ha mindketten billentyűzettel vagytok, lehetőleg ne ugyanazokat az gombokat adjátok meg az irányításhoz, mert káoszba fog fulladni a dolog. Amúgy én egy alkalommal kipróbáltam, hogy mindkét játékoshoz ugyanazt a gombkiosztást pötyögtem be. Tök poén volt, mikor a két kocsi egyformán reagált az osztott képernyőn…
Ebben az oszlopban az utolsó opció a “Constructor RECS“. Ebben a játék pályaszerkesztőjével ismerkedhetünk meg. Ez akkor jön majd jól számunkra, mikor az előre megadott versenyek a könyökünkön jönnek ki (bár az elég soká lesz). Az itt található szerkesztőben az összevisszasága ellenére, pillanatok alatt kiigazolódhatunk. A könnyebb átláthatóság miatt azért biztos, ami biztos, (egymás alá felsorolva) felvonultatom nektek beállítható cuccokat részletesen:
– “TYPE” : Ez alatt a név alatt választhatjuk ki, hogy versenyünk “A” pontból induló, “B” pontba érkező egyenes szakasz legyen kisebb görbületekkel, vagy pediglen körpálya.

– “CRUVES“: A pálya kacskaringósságának szintezésére szolgál.

– “SHARPNESS“: Ezzel változtatható a kanyarok durvasága, élessége.

– “LENGTH“: Itt állítható be, hogy milyen hosszú legyen a versenyünk.

– “HILLS“: A hegyek számának mértéke a játékban.

– “STEPNESS“: A meredekségek beállítása.

– “DIFFICULTY“: A játék nehézségének kiválasztása ezen a ponton történik (irányíthatóság, ellenfelek gyorsasága, ellenfelek megelőzhetősége).

 

LOTUS6

– “CODE” : A megszerkesztett pályánkhoz a jobb felső sarok kis ablakába a program azonnal generál egy kódot. Ezzel bármikor elővarázsolhatjuk művünket.
A haverokkal anno a füzetünk hátuljába írtuk fel a kódjainkat, majd bőszen cserélgettünk őket egymás közt, illetve a suliban mutogattuk számtek órán, mit alkottunk, a legdurvább pályákból pedig bajnokságokat csináltunk. Régi szép idők… na de térjünk vissza a fő témához.

– “SCENERY” : A díszletezés erősségét jelöli.

– “SCATTER” : A tereptárgyak sűrűségét érzékelteti a pálya egészén.

– “OBSTACLES” : Ezzel lehetőségünk nyílik az akadályok sokaságának módosítására.

– “SCENARIO” : Ez a képernyő alján végighúzódó csík elnevezése, melyen apró rajzokkal tárják elénk a versenyek éghajlatának és napszakának típusait.
A szerkesztőből az “EXIT” gombbal lépjünk vissza a főmenübe és folytassuk félbemaradt körsétánkat. A második oszlop tetején pózol a START opció. Ezt csak akkor használjuk, mikor a ránk vonatkozó összes szimpatikus beállítást elvégeztük és jöhet a flúgos futam.
A START alatt két lehetőséget állítanak elénk, a time trial futamot, meg a sima bajnokságot. Az előbbi arcade módban mindig egy adott idő alatt kell teljesítenünk a checkpoint -ok közötti útszakaszt. Mindegyik szakasz után kapunk egy kis plusz időt. Ez esetben a ranglista helyezés helyett az elért pontszámok számítanak. A második a bajnokság mód. Ennél a program véletlenszerűen generált versenyeket tálal elénk. Lényeg, hogy az első 10 -ben mindig benne legyünk, mert csak akkor enged továbblépni a következő pályára…
Ha ennek a kiválasztásával is megvagyunk, egyel lejjebb jöhet a versenyek nehézségi fokozatának megadása. Van könnyű, közepes és nehéz. Ezt a képen a sárga csík meredeksége ábrázolja.
A negyedik lehetőséget választva a saját pályánkon versenyezhetünk egyszer. A kérdőjel alatt pedig mi pötyöghetjük be a saját, 9 pályás bajnokságunkat.
Kukkantsunk még lejjebb. Elérkeztünk a már emlegetett egy, vagy két játékos mód kiválasztásához. Szerintem ez magyarázat nélkül menni fog. Ha mégis úgy döntünk, két játékos verseny a nyerő, úgy a verseny alatt, a már szintén említett formában, osztott képernyőn vár ránk a móka.


Oldalak: 1 2 3

Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (4 szavazat, átlag: 5,00 / 5)
Loading...

4 hozzászólás

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

  • Ruzsi adatlap-képe
    Ruzsi [ 153 ] [] 2014-02-11
    1
    0

    Öcsémmel rengeteget nyúztuk split-screenben. Ő nem nagyon szerette, mert sosem hagytam nyerni. 😀

  • CyberBob adatlap-képe Admin
    CyberBob [ 1504549 ] [fiú] [Alapító] 2013-10-24
    0
    0

    A Lotus 3-ban mindig azt szerettem, hogy a legjobb dolgokat gyúrták bele (pl: pályaszerkesztő), viszont az kissé felidegelt, hogy az ellenfelekre nem hatnak az időjárási viszonyok, stb…

  • ceia adatlap-képe
    ceia [ 101 ] [] 2013-10-24
    0
    0

    Klassz lett a cikk! Na ilyennek kell lennie egy játéktesztnek.
    Én még Amigán ismertem meg a sorozatot, de máig nagy kedvencem nekem is. Szerintem a Lotus 2 a legjobb, a pályái, zenéi, irányíthatósága és hangulata miatt. Két játékosnak pedig kiváló a Lotus 1 is. (kár, hogy nem működik egyjátékos módban teljes képernyőn) A Lotus 3 remek lett, de a hangulata már nem annyira jó, mint pl. a 2-esé. Azért még így is szuper, főleg PC-n amire csak ez készült el. A szeles pályán egyszerűen ellen kell kormányozni, szerintem jó ötlet volt. A kisodródást pedig el lehet kerülni lassítással. A kanyarok bevételéhez legjobb a gáz kis elvétele – fékezni én nem szoktam 🙂

    • CyberBob adatlap-képe Admin
      CyberBob [ 1504549 ] [fiú] [Alapító] 2013-10-24
      0
      0

      Örülök, hogy tetszett. Valószínűleg én is Amigán toltam volna, ha a suliban nem “szoktat rá” a számtek óra. 🙂

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.