nordic game conference 1nap 960

 

Idén tizenkettedik alkalommal került megrendezésre Malmöben a Nordic Game Conference című esemény, amelynek célja, hogy a skandináv országok játékfejlesztőit összeterelje néhány napra egy teljes mértékben kötetlen szakmai és baráti találkozóra. Ha számba vesszük a térségben előforduló nagyobb stúdiókat (többek között Avalanche, DICE, Massive, Rovio, Remedy, Supercell, Frozenbyte, Housemarque, CCP, stb) és a kismilliárd indie csapatot, nyilvánvalóvá válik, hogy Skandináviában annyira pezseg az élet, hogy minden gond nélkül fel lehet fűzni rá egy közösséget és egy önálló konferenciát.
nordic game conference 1nap 2

 

Az első napot Tim Sweeney, az Epic Games alapítója és CEO-ja, az Unreal Engine mögött álló zseni nyitotta. Előadása értelemszerűen erről a kettőről, de inkább utóbbiról szólt, kicsit a múltba révedett, melynek során megjegyezte, hogy a legelső grafikus motorjának bugjai még mindig benne vannak az Unrealben, majd elmélázott a jelenen, miközben a Paragon készítésének körülményeit ecsetelte attól a ponttól, hogy kizavarták a grafikusokat a pusztába köveket 3D scannelni, egészen addig, amíg ezeket a játékba importálták, végül kíméletlenül átcsapott a jövőbe a VR lehetőségeinek és korlátainak ecsetelésével. Ő a nem túl távoli jövőben olyan napszemüvegeket vizionál, amelyek egyszerre alkalmasak a VR-ra és az AR-ra fotórealisztikus grafikai megjelenítés mellett.
nordic game conference 1nap 3

 

Ezután Tom Giardino következett a Valve-től, aki tippeket osztott meg a Steamen való megjelenést illetően. Előadása kétségkívül profi és hasznos volt, megemlítve pár dolgot, ami ugyan evidenciának tűnhetett, magamtól viszont nem jutott volna eszembe, például hogy célszerű hívogató capsule artot készíteni (a kis thumbnailek a főoldalon), illetve hogy a Steam felhasználók 60%-a nem angol anyanyelvű, ezért a megfelelő lokalizáció komoly mennyiségű játékosbázis-növekedést eredményezhet.
nordic game conference 1nap 4

 

A harmadik előadás az Engine Panel volt, amelynek keretén belül az Epic, a Unity, a Remedy és a Massive engine-fejlesztő agyai ültek össze egy kerekasztal-beszélgetésre, de utólag visszagondolva az adott időben tartott Rhianna Pratchett előadással talán jobban jártam volna. Itt célszerű megjegyeznem, hogy a nagyterem (Unreal Theatre, ami tényleg egy színházterem volt) mellett a skandináv országok fővárosairól elnevezett helyiségekben folytak még előadások, ami valószínűleg minden évben így van, viszont én kifejezetten kreatív ötletnek tartom. Pratchett Osloban volt (pun intended), és ahogy az Engine Panelt, úgy a teljesen fölösleges, a Stockholm teremben tartott The State of VR című előadást is igazán kihagyhattam volna – itt hat indie fejlesztő ült össze a VR-ról beszélgetni, de csak a bemutatkozásuk emésztett fel negyed órát a háromnegyedből, úgyhogy érdemi információhoz nem jutott a tisztelt közönség. Egyedüli érdekesség talán a jelen lévő sound designer volt, aki szerint VR területen a legnagyobb fejlődés előtt a hang áll, hiszen nem teljesen sztereóban hallunk, hanem a két fülünk közti távolság és a testünkről, vállunkról visszaverődő hanghullámok is komoly szerepet játszanak érzékelésükben, ezt pedig jelenleg egyetlen VR headset vagy szoftver sem tudja.
nordic game conference 1nap 5b
 

A nap utolsó prezentációját Petter Sydow, a The Division producere tartotta, és bár a játék roppant messze áll tőlem, kíváncsi voltam, hogy a Shipping Tom Clancy’s The Division: Structure = Creativity cím mit is takart, mert a kisördög azt mondatta velem, hogy a játék kreativitása finoman szólva is hagy kívánnivalókat maga után. Meglepetésemre a cég felépítéséről és project managementről volt szó, Petter pedig nyálcsorgató slide-okon vezette elő szakmájának csínját-bínját. Előadásában a legérdekesebb mozzanat talán a fókusz teszteknek teret adó szoba bemutatása lehetett, ami egy maximum másfél méter széles, detektívüveggel borított folyosó, amin keresztül a benn lévő developerek fing- és izzadságszagban figyelhetik az ablakok túloldalán lévő játékosok reakcióit, míg az üvegek fölött elhelyezett monitorokon azt, hogy mit csinálnak épp.
nordic game conference 1nap 6

 

Talán szégyen, de számomra ezzel délután négykor véget is ért a nap és mindössze öt előadást néztem meg a harmincból (!), de legalább néhány szemfüles látogatóval egyetemben lekaphattam Kojimát egy közös képre.
nordic game conference 1nap 7

 

A prezentációk végeztével átsétáltunk egy két utcára lévő vendéglátóipari egységbe, ahol az International Game Developers Association finnországi részlege tartotta a hivatalos nyitóbulit – mi pedig a poharunkat, mert a konferenciák második legfontosabb aspektusa az italozás. Annyira, hogy egy kulturált magyar állampolgár még Hideo sörét is kiborította…