Mirror’s Edge [XBOX 360 TESZT]

mirrors edge xbox 360 teszt 1

2008. november 14-én jelent meg Európában a Mirror’s Edge, egy játék, amely újradefiniálta a belső nézetes lövöldékről és a platformjátékokról alkotott képünket. A koncepciót ugyan nem változtatta meg végérvényesen, de mutatott egy új irányt, amely elég érdekes és látványos volt ahhoz, hogy számos benne látott ötletet más játékokban is fel tudjanak használni. A Mirror’s Edge volt a tucat FPS-ek közti színfolt, ráadásul májusban folytatása érkezik, Mirror’s Edge Catalyst néven, no de ne szaladjunk ennyire előre.

mirrors edge xbox 360 teszt 6

A Mirror’s Edge világa érdekes hely, a cselekmény egy meg nem nevezett városban játszódik, ahol létrejött a totalitárius diktatúra; mindent és mindenkit megfigyelnek és ellenőriznek annak érdekében, hogy a bűnözést visszaszorítsák és minden polgár részére jólétet biztosítsanak. A rendszer működik, de milyen áron? Az emberek szabadsága ez az ár, amelyet a főhősnőnk Faith Connors képtelen elfogadni. Szerencsére nincs egyedül, több társával együtt részesei az ellenállásnak, munkájuk során pedig rendszeresen meggyűlik a bajuk a vezetéssel. Faith ugyanis futár, aki különféle küldetéseket teljesít, leginkább a hatalom elől menekülve, háztetőkön, ereszeken ugrálva, szellőzőjáratokban és épületek belsejében keresve a kijáratokat. Útjai során parkour mozdulatokkal jut át a különféle akadályokon, és ily módon cselezi ki a nyomában járó rendfenntartókat. A játékos tehát egy teljesen új mozgásrendszerrel ismerkedhet meg a végigjátszás során, dinamikus, folyamatos rohanásként megélve az egyes pályákat.

mirrors edge xbox 360 teszt 7

A Mirror’s Edge-ben a karakterünkkel szinte megéljük az egyes helyszíneket, próbáljuk kitalálni mikor merre menjünk és hogyan keljünk át az elénk kerülő akadályokon, legyenek azok fegyveres őrök, vagy magasabb kerítések. A játékban van egy kikapcsolható segítség, az úgynevezett Runner Vision, amely kiemeli nekünk utunk főbb elemeit. Például piros színben láthatunk egy dobbantót, amiről el kell rugaszkodnunk. Ez a rendszer játék előrehaladtával egyre kevesebbszer árulja el konkrétan az utunkat, vagy egyre kevésbé lesz észrevehető. A teljes grafikai megjelenítés ezen elem köré épült, a képeken jól látható a megálmodott város minimalista, egyszerű de nagyszerű kialakítása, melyben a kültéren leginkább a fehér szín dominál, míg belül a sárga és más színek jelennek meg igen élénk formában. Ez a design egyrészt elősegíti a Runner Vision minél könnyebb felhasználását, másrészt csodálatos futurisztikus hangulatot kölcsönöz a környezetnek. A játékban ugyanis mindent alávetettek a hangulatnak és a parkour-ködésnek. Ugyan semmi sem mozdítható és semmi sem pusztítható el, ám szinte minden pályaelem úgy került megalkotásra, hogy láthatatlanul irányítson minket tovább előre úgy, hogy ne törjön meg mozgásunk dinamizmusa.

mirrors edge xbox 360 teszt 3

Az ugrálásaink során nagyon jó dolog, hogy sok esetben láthatjuk saját testrészeinket, valamint a fejünk is úgy mozog, ahogyan futás közben valóban mozogna. Csúszáskor is láthatjuk lábainkat, tehát már nem csak egy fej vagyunk a levegőben, mint más korábbi FPS játékokban. Azokban persze nincs erre szükség, de egy ilyen játék esetében muszáj volt valahogy érzékeltetni a karakterünk valódiságát, hogy tényleg mi magunk mászunk át a kéményeken, hogy mi magunk csúszunk bele az aknákba és siklunk le házfalakon.

mirrors edge xbox 360 teszt 2

A grafikai megjelenítésről az Unreal Engine 3 gondoskodik, annyi különbséggel, hogy a DICE új bevilágítási szisztémát dolgozott ki a meglévő alapokhoz. A készítéskor még nem állt rendelkezésre a házon belül készített Frostbite Engine, de meg kell hagyni, hogy az UT3 motor is kiválóan megállta a helyét, mind Xboxon, mind pedig PS3-on és PC-n is kiváló látványt nyújtott. A hangok szintén jól illeszkednek a megalkotott világhoz, élethűre sikeredtek a meneküléseink során körülöttünk becsapódó lövedékek hangjai és a további környezeti zajok.

A játék irányítása elsőre furának tűnhet, ám könnyen elsajátítható, a bevezető rész gyakorlatilag egy rövid tutorialként funkcionál, de a későbbiek során egy-egy nehezebb ugrást sem bosszul meg a játék. Egy korai kritikában pont ezt fogalmazta meg a cikkíró, hogy a játék túlságosan épít az úgynevezett “trial and error”, azaz a próbálgatásos módszerre, ám ez esetben szerintem ez nem negatívum, hanem inkább erény. Gyorsan megunná, és ott hagyná az ember a programot, ha úton-útfélen lezuhanna és hosszú pályaszakaszokat kellene ismét megcsinálnia. HUD gyakorlatilag nincs a játékban, egyedül egy szintén kikapcsolható célkeresztet láthatunk alap beállításban, ez a fejlesztők szerint a tájékozódás elősegítéséhez került a képernyőre, engem speciel nem zavart, de nem is segített különösebben. Amerre nézünk, úgyis arra ugrunk vagy futunk. Olyan bugoktól nem kell tartanunk, hogy valamelyik platformon nem tudunk megkapaszkodni (amin meg lehet persze) vagy beakadunk valahová. Óvatosnak kell lennünk és érdemes felvennünk a játék ritmusát, mert úgy könnyebben fogunk tudni áthaladni az adott szakaszokon.

mirrors edge xbox 360 teszt 4

Habár a történet nem árul el túl sokat és a főszereplőt sem ismerjük meg igazán, mégis úgy éreztem a végigjátszás alatt, hogy jó az ő bőrében lenni, jó egy kicsit elszakadni a megszokott kliséktől, megszokott fegyverektől és játékmódoktól. A Mirror’s Edge ebben mert újat nyújtani, képes volt új élményt adni a játékosnak, egy csodálatos, ugyanakkor sterilségének köszönhetően egy eléggé félelmetes játszóteret biztosított a kalandozáshoz. Multiplayer nincs benne, de nem is hiányzik belőle, játékmódokat tekintve a sztori után csupán egy time trial módot találunk, amelyben időre teljesíthetjük a már megismert helyszíneket. Ehhez később érkezett egy pályacsomag, amelyben már nem a városban, hanem még furcsább, színes lebegő kockákból és alakzatokból álló helyszíneken rohangálhatunk hősnőnkkel. Ez a csomag sajnos PC-re nem jelent meg.

mirrors edge xbox 360 teszt 5

Grafikai megjelenítése egyedi, látványos, igazi ékköve az Xbox 360-nak és a generációjába tartozó gépeknek, ráadásul ma már potom összegekért beszerezhető mindhárom platformra. Én úgy érzem, hogy aki még nem próbálta ki ezt a kiemelkedő alkotást, az ne szalassza el egy következő leárazáskor. Nem azt mondom, hogy mindenkinek tetszeni fog, de egyszer érdemes belenézni, hogy mi is ez. Aki pedig várja a második részt idén májusban, annak jót tesz, ha előtte feleleveníti még egyszer Faith útjait.

mirrors edge xbox 360 teszt infobox


Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (3 szavazat, átlag: 4,67 / 5)
Loading...

Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.