Memoir ’44 [TÁBLÁS JÁTÉK]

  • Az alábbi játékbemutató BERHY tollából származik.

memoir 44 táblás játék bemutató1 új

 

Mindenki ismeri a D-day partraszállást, Carentan-t vagy a nevezetes Stalingrad-i csatát. Bizony ezek mind a 2. világháború egy-egy ismert csatái, amiket most mi is átélhetünk eme nagyszerű játék segítségével. A játékkal már lassan egy éve szemezek, mivel tavaly a Small Wolrd prospektusában pillantottam meg… szerelem első látásra dolog volt. Ez a remek játék Richard Borg agyszüleménye és a Days of Wonder adta ki 2004-ben a franciák felszabadításának 60. évfordulójának alkalmából. Az már biztos, hogy nem csak nekem tetszik, mivel 2004-ben az International gamers awards-t nyerte el illetve Wargamer award for Excellence zsebelte be. memoir 44 táblás játék bemutató2

 

A bunker tartalma – avagy mit rejt a doboz:
A dobozra pillantva egy igen szép kidolgozású képet látunk a csata pillanatából méretét tekintve igen nagy darab de ez nem meglepő a nagy tábla miatt. Az alapdobozban kapunk egy táblát, aminek mindkét oldalán játszhatunk csatákat, az egyik oldal egy füves puszta a másik pedig egy tengeri partszakasz. A játéktér hexákra és három szárnyra van osztva: bal, közép és jobb szárnyra van tagolva. Mivel a tábla alapvetően elég sík és egyhangú lenne a terep kialakításában felrakható terep hexák segítenek. A terep hexák igen változatosak, van erdő város domb folyó stb. Mind más-más előnnyel hátránnyal rendelkezik. A dobozban található két nép egy angol illetve egy német. Mindkettő rendelkezik gyalogos (Infantry), páncélos (Armor) és tüzérségi (Artillery) egységgel. Ezek szintén eltérnek egymástól. Végül a doboz tartalma egy pakli parancskártya és jelölök, dobókockák. memoir 44 táblás játék bemutató3

 

A parancsnok asztalánál – avagy a parancs kártyák:
A játék során rendelkezünk valamennyi mennyiségű egységgel, amiket a küldetés alapján, előre meghatározott módon kapunk. Az egységeknek parancsokat adhatunk a parancs kártyák kijátszásával. Kétféle kártya típus szerepel a játékban. Az első típusú kártyák azok amelyek egy szárnyat jelölnek és azt, hogy azon területen hány egységnek adhatunk parancsot. A kiadott parancs mozgás és/vagy lövés lehet. A másik típusú lapok valamilyen speciális képességgel rendelkeznek ilyen például a Barrage vagy az Air Power. Vannak olyan lapok is, amelyek egy adott egységre játszhatók ki (pl. tankokra az Armored assault).

Irány a front – avagy egy kör menete:
Mivel a Memori 44’-et két játékosra tervezték így a körök is gyorsan telnek. Először is a küldetésnek megfelelően mind a két játékos kap valamennyi parancskártyát, amiből a körében gazdálkodhat, majd a leírtak szerint felhelyezik az egységeket. A küldetésben leírt nemzet kezdi a játékot.
Az első játékos kiosztott kártyák közül választ egyet és kijátssza. Majd miután egységeit mozgatta támadást is kezdhet ha azt semmi nem akadályozza meg (például terep hexa, erről majd később). A játékos a köre végén húz egy lapot. Egy körben csak egy parancs kártyát lehet kijátszani és mivel köre végén mindig csak egyet húz, a kezdeti parancskártyáknál sose lesz több. memoir 44 táblás játék bemutató4

 

A csata hevében – támadás:
Mint korábban volt már szó róla, az egységek különböző értékekkel rendelkeznek, ez a lőtávjukban és sebességükben figyelhető meg. A gyalogosok egy hexa mozgás után még támadhatnak, viszont ha két hexát mozognak, akkor nem. A tankok 3 hexa mozgás után is támadhatnak, míg a tüzérség vagy lő, vagy mozog. Miután kijátszottunk egy parancskártyát és mozgattuk az egységeket, támadhatunk is ha a „line of sight”-ot semmi sem blokkolja. A távolság arányában csökken a sebzésre használt kockák száma is, legfeljebb 3 minimum 0 kockával dobhatunk (szomszédos hexára 3, egyel távolabbira 2, 3-ra pedig 1 kockával dobunk), ráadásul a kockáink számát az esetleges fedezékek is csökkentik. A sebzés pofon egyszerű: a kockák tartalmaznak egy zászló egy tank egy gránát egy csillag és két gyalogos szimbólumot. Ahhoz hogy sebzést okozzunk, olyan szimbólumot kell dobnunk (legalább egyet) amilyen egységre lőttünk. Ha több passzoló szimbólumot is dobunk, akkor több sebzést okozunk.
A gránát jokerként viselkedik, mindig olyan szimbólumnak számít amilyen osztagra lövünk. A zászló menekülésre kényszeríti az egységet-ha nem tud elfutni sebzésként kell számolni. Menekülést gátló tényező lehet a tengerpartos résznél a tenger, de szintén átjárhatatlan az olyan hexa, amin ellenséges vagy saját egységünk áll, vagy a pálya széli területek.

Szemle – összegzés: memoir 44 táblás játék bemutató5

 

Nekem nagyon tetszik a játék annak ellenére, hogy a figurák kidolgozottsága a régi fröccsentett katonákét idézi, de csúnyának egyáltalán nem mondható, sőt! A játéktábla igényes, a hexákon is szépek a ráfestett terepek.
Olykor van, hogy a szerencsén több múlik, mint magán a taktikán, de hát akkoriban sem volt ez sokkal másképp. Úgy gondolom, hogy egyszer mindenképp érdemes kipróbálni azoknak, akik szeretik az asztali stratégiai játékokat, azonban ha valaki jobban szereti a stratégia és kevésbé a szerencsétől függő társasokat, akkor annak nem biztos, hogy tetszeni fog. Mi bátyámmal már nagyon sokat játszottunk vele, a második világháború kedvelőinek kötelező darab!

memoir 44 táblás játék bemutató infobox új



Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.