Filmszemle: WANTED

  • Az alábbi filmkritika MALIBU tollából származik.

futu-retro wanted kritika kép1

“Choose your destiny.”

Ki a rendező: Timur Bekmambetov, akinek a nevét igazából 2004-től kezdték el memorizálgatni a kritikusok, mikor is Éjszakai Őrség nevű fantasy-jával rázta fel az orosz filmipart. Két évre rá leforgatta a második részt, a Nappali Őrséget, és a trilógia befejező darabja is készül már. Penge Borisz honfitársa amúgy leginkább filmjeinek egyedi látványvilágáról ismeretes, különös tekintettel az akciójelenetekre, melyek egyrészt magasról tesznek a fizika törvényeire, másrészt pedig igen kevés pénzből elő tudja őket állítani Timur bácsi és stábja (bár tény, ezt 2001-es The Arena c. filmjénél még playmate-ekkel érte el).

Ki játszik benne: a főszerepet James McAvoy kapta, aki az egyik legfelkapottabb fiatal sztár, ráadásul Shia Laböffel szemben őt a képességei miatt favorizálják annyira (ebben a filmben mondjuk pont nem), amiket olyan filmekben nézhettünk eddig, mint az Utolsó Skót Király (még Whitaker árnyékában is észrevehető volt a srác, pedig az nem kis dolog), vagy a Narnia krónikái, de csábította már el ő Keira Knightley-t (Vágy és Vezeklés) és Anne Hathaway-t (Becoming Jane) is.

Fox szerepében az örök megosztó Angelina Jolie tér vissza ezúttal hús-vér valójában a mainstreambe, persze azért a szerep nem új neki, lövöldözött ő már morcos fejjel, csak akkor kevesebb ruha volt rajta. Brad Pitt asszonykája már bizonyította azért, hogy filmjeiben nem csak azt érdemes figyelni, hogy mikor kerül le róla a ruha, hisz játszott ő komolyabb szerepekben is, az Észvesztőért például Oscart is kapott, de a Hatalmas szívért is díjazgatták.

Mellette a legnagyobb név a franchise-ban persze Morgan Freeman, aki a 80-as évek vége óta voltaképp folyamatosan forgat, rengeteg filmben szerepelt, hogy a legnagyobbakat említsük: Miss Daisy sofőrje (Oscar), Robin Hood (400 millió), Nincs Bocsánat (western-alapmű), Remény rabjai (Oscar-jelölés), Hetedik (thriller-alapmű), Deep Impact (300 millió), Minden6ó (500 millió), Millió dolláros bébi (Oscar-jelölés), Batman: Kezdődik! (400 millió), stb. No meg jelenleg is 6 készülő filmje van, ebből egy Chris Nolannel várhatóan a nyár filmje lesz, de van Fincher-projektje is, és Mandelát is eljátsza majd Eastwood papa irányítása alatt. Amúgy nem először játszik elnököt, volt ő már amerikai elnök is, de aztán szintet lépett, és Isten lett.

A mellékszerepekben amúgy megtalálhatjuk még Thomas Kretschmannt, Terence Stampet, a Common névre hallgató common néger rappert, és az Őrség-filmek sztárját, Konstantin Khabensky-t is.

Mi a sztori: Wesley még az átlagnál is szürkébb irodai aktakukac, a főnöke szivatja, tartása nincs, pánikrohamai ellen gyógyszerekkel küzd, a barátnője pedig a legjobb haverjával csalja, ráadásul tud róla. Ám egyik nap felkeresi egy Fox nevű nő, miszerint az apjáról nem teljesen helytálló az, hogy pilótaként halt meg, ugyanis előző nap lőtték le egy felhőkarcoló tetején, és nagyon szeretnék, hogy átvegye a helyét – ráadásul apja gyilkosa rögtön az életére is tör, így aztán Wesley-nek nem nagyon marad más választása, mint hogy csatlakozzon a Testvériséghez.

Értékelés:

A képregény

Millar a Wanted képében meglehetősen érdekes koktélt alkotott, mind a szereplők, mind a történet tekintetében, de kezdjük utóbbival. A mű főhőse Wesley Gibson, irodai aktakukac, másodállásban pedig egy rakás szerencsétlenség, akit a legjobb haverjával csal a barátnője. Nap, mint nap elviseli zsarnokoskodó főnöke baszogatásait, hagyja, hogy belekössenek, hogy semmibe nézzék, ergo egy tartás és karakter nélküli szürke folt a nagyvárosok társadalmának szennyes lepedőjén. Ergo a külsőre Eminemről mintázott srác ’99 három nagy filmje közül kettőnek, a Fight Club Narrátorának, és a Mátrix Mr. Andersonjának a nyomában éli az „életét”.

Ám már rögtön az első füzet elején megmutatja nekünk Millar, hogy itt bizony komolyabb dolgok is történnek, mint egy önnön szürkeségébe belefúló srác: láthatjuk, amint egy ferde(hajlamú) este után csapdába csalnak és lelőnek (kétvárosnyi távolságból)egy bizonyos The Killert (aki gyanúsan hasonlít a fiatalabb Tommy Lee Jones-ra), aki halála előtt természetfölötti fizikális és fegyverhasználati képességekről tesz tanúbizonyságot. Már az illető temetésén láthatjuk a karakterdizájnokon: ez is szuperhősös képregény lesz, hisz jó pár szereplő néz ki úgy, mint aki egy fantasy regényből lépett ki.futu-retro wanted kritika kép2

Ezután visszatérünk Wesley-hez, akit hamarosan beszervez egy Halle Berry-ről mintázott, Fox névre hallgató gyilkos (hogy foglalkozását prezentálja, gyorsan le is lő egy kávézónyi embert) egy Fraternity névre hallgató szervezetbe, mely szuperfőgonoszokat tömörít magába egész konkrétan. Ahogy a szuperhősök is gyakran tömörülnek szervezetekbe egyes képregényekben, a gonoszok is gyakorta szövetségre lépnek, ez történt most is. Bár egy híres arcot sem láthatunk, de soknak megvan a Wanted-beli alteregója (Joker, Ra’s Al Ghul, Riddler, stb), akik azonban nem harcolnak senki ellen: pár évtizeddel ezelőtt ugyanis kiirtották az összes szuperhőst, így most nyugodtan szervezettbűnözhetnek.

Gyorsan ki is képzik Wesley-t (a kiképzés jelentős része ártatlan emberek megölése), valamint közlik vele, hogy The Killer volt az apja, és a nyomába kéne lépnie. Eztán jön egy kis magyarázat az öt nemzetközi szupergonosz-szervezetről, a kötelező árulás, csavarok, és végül egy elég hatásos befejezés, kiszólással az olvasónak.futu-retro wanted kritika kép3

Összességében tehát a Wanted egy a szuperhősök világába töltött Fight Clubnak mondható, mely ugyan leült néhol (olyankor, mikor átment hétköznapi képregénybe), de összességében üdítő kuriózumként hat az alteregós lastexruhás bohócok közt. Nyers modorával, és vulgáris nyelvezetével tökéletesen el tudja érni azt, hogy egyből eljusson minden olvasó tudatába a lényege.

A film

Már az első trailer után is látszott: Bekmambetov jócskán változtatott a képregényen, és meglehetősen kevés dolgot hagyott meg, ami egyrészt érthető, mert a rendelkezésére álló maximális 120 perces játékidőbe csak amolyan Harry Potteresen lebutítva fért volna bele a cselekmény, másrészt nem állt rendelkezésére akkora költségvetés, amivel megvalósítható lett volna a hű adaptáció. Sült már el az ilyesmi jól (bár a Constantine esetében főleg a főhős változott, Stingről Neora ugye), de olyan kötélen kellett a készítőknek táncolniuk, mely alatt vérszomjas Wanted-rajongók lestek az ügyetlenekre (mint minden képregény esetén, itt is megvan a meglehetősen irritáló, csőlátó fanbázis). futu-retro wanted kritika kép4

A történetet tehát meg kellett változtatni, és egyrészt elhagyni mindent, ami lastexből van, másrészt kicsit közelebb hozni a dolgot a realitáshoz – ami végülis sikerült is, hisz voltaképp az összes irreális elem az akciójelenetekbe került (meg ugye a szövetbe), amivel megint kockáztatott a rendező, hisz most pont a képregényt nem ismerők fújhattak rá, akik nem tudták, hogy már Millar is magasról szart a fizikára. Sajnos elég kevesen tudták, hogy a Wanted képregény alapján készült, így aztán voltak kiakadások a kanyarodó töltényeken. Olyanoktól, akik nyugodt szívvel elfogadták, hogy egy fotóst megcsíp egy alig őrzött hiperpók, és ettől megtanul magának menő rucit tervezni, és a csuklóján keresztül kifújni az orrát – azért mert képregény, és már az alapban is ez volt. A Wantedben is, kérem szépen, csak nem pont így, tehát már eleve nem állják meg a helyüket a Shoot ’em Uphoz hasonlítgatások.futu-retro wanted kritika kép5

De persze nem ez volt az egyetlen változás, a másik igen szembetűnő dolog a szerepekre választott (amúgy kiváló, és itt is jól teljesítő) színészek külseje volt: James McAvoy, az Utolsó Skót Király doktora nem hasonlít túlságosan Eminemre (furcsállták is sokan, hogy elvállalta, de így utólag biztos nem bánta meg), Angelina Jolie-t pedig attól, hogy lassítás nélkül tud ugyanolyan szexin kijönni a vízből, mint Halle Berry (akik meg a Beowulfnál kritizálták a testét, meg azt, hogy CG az egész, azoknak a seggdublőze most megmutatja, hogy mit is nyaljanak ki), még elég nehéz vele összekeverni. The Killer is fiatalabb (ennek okát most nem lőném el még spoiler-warning mellett sem), és Professor is Sloanra változtatta a nevét, és amennyire hasonlított anno egy mini geek Lex Luthorra, most annyira lett ő Somerset nyomozó a Hetedikből – de nem gond, legalább megmutatta, hogy nem Samuel L. Jackson az egyetlen néger színész, aki veszettül cool módon tudja bármilyen szövegkörnyezetben a motherfucker szót mondani.futu-retro wanted kritika kép6


Oldalak: 1 2


Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.