Dead Space [XBOX 360 TESZT]

dead space xbox 360 teszt 1

Amikor megjelent PS4 és az Xbox One és ezáltal beköszöntött egy új korszak a videojátékok életében, úgy éreztem fontos lenne összegezni magamban, melyek voltak az előző generáció legjobb horror játékai. A sok jó alkotás közül – mert kétségtelenül rengeteg ilyen született abban az érában – megpróbáltam kiválasztani azt az ötöt, amelyek a leginkább meg tudtak borzongatni. Képzeletbeli listám ötödik helyét a sokak által nem túlzottan kedvelt Aliens: Colonial Marines foglalta el, míg negyedik helyen a Metro 2033 állt. Harmadik lett stílszerűen a F3AR, amely véleményem szerint messze a legjobban sikerült epizód a trilógiából. A második helyezett az akkor még PS3 exkluzív The Last of Us volt (most már PS4-en is megcsodálhatjuk), az első helyen pedig tesztem alanya, az azóta egy teljes univerzumot maga köré építő Dead Space állt, és áll még a mai napig is.

dead space xbox 360 teszt 2

A Dead Space egy harmadik személyű (TPS) túlélő horror játék, amely 2008-ban jelent meg PC-re, PS3-ra és Xbox 360-ra. A játék fejlesztője a Visceral Games (korábbi EA Redwood Shores), kiadója pedig az Electronic Arts.

A cselekmény középpontjában egy szótlan mérnök áll, Isaac Clarke, aki a USG Kellion fedélzetén érkezik társaival a vészjelzést leadott USG Ishimura bányászhajóhoz, az Aegis VII bolygó mellé. Az űrhajó vészjósló csendben kering a planéta körül, félelmetes alakja egyszerre csodálatos és fenyegető. Kisvártatva, a leszállást vezérlő rendszer hirtelen jött hibája miatt a Kellion szó szerint bezuhan az Ishimura dokkjába. A hajó az incidens során meghibásodik, ám a komoly problémák még csak ekkor kezdenek előmászni az Ishimura sötét folyosóiról. A hajót ugyanis ellepték a halottak testéből – és ki tudja még honnan – materializálódott szörnyetegek, a nekromorfok. A frissen érkezett legénység tagjait is ilyen lények támadják meg, többen életüket vesztik. A túlélők, Zach Hammond kapitány, Kendra Daniels számítógép specialista és a játékos által irányított Isaac Clarke, mérnök. Az ő, avagy a mi feladatunk lesz a kirakós darabkáinak összerakása az Aegis VII-en talált rejtélyes monolit, az úgynevezett Marker és annak borzalmas erejével kapcsolatban, valamint a hajó megjavítandó rendszereinek helyre pofozása, mindezt úgy, hogy közben az életünkért kell hogy küzdjünk.

dead space xbox 360 teszt 3

A játék eleinte szokatlannak tűnhet egy Resident Evil-ön nevelkedett léleknek, ám kevésbé szokatlan egy gyakorlott TPS-ező játékosnak. A megjelenítés nagyon egyedire sikerült, 2008-ban ez egy mérföldkőnek számított a videojátékok és a horror játékok körében. Harmadik személyű kameraállás, űrruhába épített HUD, hologramos kivetítés, sci-fi horror környezet, egyedi történet és csonkolás! Utóbbi az egyik legfontosabb eleme a játéknak, hiszen a megjelenő rémségekkel a már megszokott módon nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk végezni. Amit tehetünk, az a végtagjaik el és levágása, és ezáltal a dögök földre kényszerítése. A földön kúszva lassabbak, és több esélyünk marad az elpusztításukra. Isaac arzenálja egészen elképesztő, az előrehaladás során szert tehetünk egy kinetikus modulra, amely a tárgyak mozgatását teszi lehetővé, valamint egy sztázis eszközünk is lesz, amely képes lelassítani, időlegesen megállítani a mozgó tárgyakat vagy akár a felénk szaladó szörnyeket.

dead space xbox 360 teszt 7

Ezen modulok felhasználása a végigjátszás során igencsak sokrétű, hiszen bizonyos feladatokat csak ezek segítségével tudunk majd megoldani, illetve a nagyobb ellenségek ellen is jól használhatóak. A kinetikus modullal például felvehetjük egy leszakadt szörny testrészét, amelyet egy másik dög felé ki tudunk lőni, ezáltal fegyverré téve annak leszakadt karját, vagy lábát. A kinetikus és sztázis modul közös használatával például összekapcsolhatunk egymástól különvált, de egyébként elég nehéz, mozgó alkatrészeket. A feladatok nagyon változatosak és izgalmasak, ráadásul mindezeket igazi sci-fi horror környezetben kell véghezvinnünk, furcsa hangokat hallunk, félelmetes, sötét helyeket járunk be az űrhajó legkülönfélébb pontjain, és időről időre ránk támadnak a nekromorfok számtalan formában megjelenő ocsmányságai. Egyedül vagyunk, nem számíthatunk senkire és fellélegzünk, amikor egy-egy nyugodtabb helyre tévedünk, vagy éppen akkor, ha Kendra beszél hozzánk a rádión. A fejlesztők ügyesen adagolják a minket érő impulzusokat és a cselekmény fordulatait.

dead space xbox 360 teszt 4

Térjünk vissza egy kicsit a játék megjelenítésére, nagy kedvencem a kialakított HUD, amely a megszokott jelzésektől eltérően, magán az űrruhán jeleníti meg a szükséges információkat. Az úgynevezett RIG (Resource Integration Gear) nem más, mint a szereplők űr és egyéb ruhái, ezeken jelzi ki a játék az életerőt, zöld ha optimális állapotban van; ha sebződik a karakter, akkor lecsökken és előbb sárga, majd piros színű lesz. A RIG-en található a gravitációs csizma, amely a zéró gravitációs terekben való manőverezésre használható, de a tárgylistát, a text logokat és a térképet is a RIG vetíti ki hologram formájában Isaac elé. Nagyon ötletes! Találhatunk a játékban bizonyos helyszíneken légüres tereket, ekkor a ruha által felhalmozott oxigént lélegezzük, ennek megmaradt mennyiségét szintén a ruhánkon jeleníti meg a program. A fegyverek nagyon jól beleillenek ebbe az univerzumba, a legtöbb darab eredetileg bányászathoz, gépészkedéshez való, ám Isaac ügyesen forgatja nekromorf ellenfelei ellen a különféle plazmavágókat és fűrészeket. Természetesen később előkerülnek rendfenntartásra készített puskák is, valamint ehhez kapcsolódó ruhák, egyedi tulajdonságokkal. Mennyi ötlet és újítás, és mindez egy félelmetes sci-fi horror világban!

dead space xbox 360 teszt 5

2008 nem ma volt, de ez a játék számomra – és sok más rajongó szemében is – egy alapkő lett a horror és a sci-fi játékok között egyaránt. A látványvilág még ma is eszméletlenül szép, a fényhatások, a hangok és a fizika is hihetetlenül jól lettek kialakítva. Persze technikai értelemben voltak benne határok, ilyen például a nulla gravitációs térben való mozgás, amely nem szabadon történik, hanem egyik felületről a másikra lendülve tudunk A pontból B pontba eljutni. A második részben persze már teljesen szabadon tudunk mozogni, ám ehhez a fejlesztőknek is előre kellett lépniük egy lépcsőfokot. Isaac speciális mozgásai egyébként nem merülnek ki a fegyverek forgatásában, tud csapkodni és taposni is. Utóbbi hasznos lehet egy nekromorf végső álomba szenderítésének elősegítése során is, valamint a mindenfelé fellelhető konténerek és dobozok tartalmának megszerzésében. A széttaposott vagy szétlőtt tárolókban lőszereket, medikiteket és power node-okat találhatunk. Ezen tárgyak egyébként a legénységi szekrényekben, valamint a kódokkal védett páncélrekeszekben is fellelhetők, sőt a megölt lények után is előfordulhat, hogy kapunk belőlük, különböző mennyiségekben. Nyilvánvalóan a nehézségi fokozattól is függ, hogy mennyi lőszert találunk itt-ott elszórva. Ha már Isaac speciális mozgásairól írtam, meg kell említeni, hogy bizonyos esetekben filmes átvezetővé alakul a játékmenet, például egy-egy nagyobb szörny megjelenésekor. Ilyenkor QTE gombnyomkodós megoldással tudunk „továbbhaladni”, legtöbbször inkább kiszabadulni a szörnyek szorításából. A USG Ishimura fedélzetén audio logokat gyűjtögethetünk, sőt, több helyen élő minijátékokat is találunk, úgy mint a gyakorló lövészpálya vagy a zéró gravitációs kosárlabda.

dead space xbox 360 teszt 6

Említettem, hogy találhatunk úgynevezett power node-okat, ezeket a pályákon fellelhető munkaasztalokon használhatjuk fel eszközeink vagy ruhánk fejlesztésére. Növelhető akár a legnagyobb tárolható oxigénszint, a sztázis modul hatóideje, a kinetikus modul, de ugyanígy növelhetjük fegyvereink sebzési értékeit is.

Összetett, valóban kidolgozott rendszert kapunk, hihetetlen látványvilággal és félelmetes ellenfelekkel. Egy sci-fi horror rajongó keresve sem találna jobb játékot. A USG Ishimura űrhajó hatalmas, és legalább olyan érzést kelt, mint filmen az Event Horizon (Halálhajó). A Dead Space, sőt a teljes trilógia kiválóan alkalmas lenne egy remastered kiadásra, ha már ebben a generációban ennek oly nagy divatja van. Én a félelem jeges szorításában ugyan, de bármikor szívesen újra alászállnék a halott mélyűrbe, hogy megküzdjek a borzalmas nekromorfokkal!

dead space xbox 360 teszt infobox


Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (2 szavazat, átlag: 5,00 / 5)
Loading...

Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.