Dawn of War The Complete Collection [PC TESZT]

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 1

Arany trónus az univerzum közepén

A Warhammer 40 000 (továbbiakban: W40k) egy szerteágazó sci-fi világ, melyet a Games Workshop játékkiadó cég hozott létre elsősorban táblás játék formájában, melyhez aztán szépen hozzáadódott számos könyv, videojáték, képregény és egyéb termékek. A világról íródott kódexek, játékmechanikai, valamint a kiegészítők festéséhez, összeállításához kapcsolódó kiadványok mellet talán a legérdekesebb pont Ian Watson írói munkássága, mely magas színvonalával egy egész könyvkiadót ihletett és hívott életre, stílusosan Black Library, azaz a Fekete Könyvtár néven. A Games Workshop ezen divíziója felel tehát a játék világához szánt leírások, útmutatók és persze a témában íródott könyvek kiadásáért.

A díjnyertes brit szerző kapta a lehetőséget, hogy segítsen kiterjeszteni a W40k világát, ám arra maga a kiadó sem gondolt, hogy ez ennyire jól fog sikerülni. Jaq Draco Inkvizítor kalandja, majd a második, az önállóan is olvasható Űrgárdista hatalmas közönségsiker lett. Watson aztán megírta Draco két további történetét, a Harlekint, majd a Káoszgyermeket, mely könyvek az Inkvizítor közvetlen folytatásai, de az Űrgárdistában megismert Astartes is feltűnik a színen. Ezen regények képesek voltak új megvilágításba helyezni az egyébként nagyon jól felépített világot, új megközelítést adva mindannak, amit eddig ismertünk. Röviden igyekszem összefoglalni, hogy miről is szól maga a W40k univerzuma.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 5

Ahogyan a névből is megtudhattuk, ez a világ a távoli jövőbe kalauzol minket, egészen pontosan a 41. évezredbe. A birodalommá bővült emberiség kirajzott a világegyetembe, köszönhetően az univerzum egy másik síkjának, az úgynevezett immatériumnak, melyet hipertér néven is ismerhetünk. Ezen közeg segítségével az emberiség hajói képesek a fénynél is gyorsabb utazásra a bolygók között. A hódítás során azonban az emberek arra is ráébredtek, hogy ezt a létsíkot a káosz istenei és lényei uralják, akik minden lehetőséget megragadnak arra, hogy pusztíthassanak. Egy immatériumba lépő űrhajó a legkiválóbb terep a vérengzésre, ráadásul a káoszlényeket és magát a káoszt vonzzák a pszichikai képességekkel rendelkezők, mint például az asztropaták, akik képesek pszichikai úton üzenetet küldeni egy távoli bolygóra. De veszély leselkedik azokra is, akik nem készültek fel a káosz borzalmaival való találkozásra.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 2

A Káosznak négy istene van, az első Khorne, aki a düh, a vérontás és a háború istene, Tzeentch a becsvágyás, a manipuláció, az illúzió és a cselszövésé, Slaanesh a gyönyör, a fájdalom, a romlottság és a hanyatlás istene míg Nurgle a betegségeké és az elmúlásé. A káosz nem csak a hipertérben van jelen, képes megrontani, megbolondítani az embereket, egymás ellen fordítja őket, szörnyekké alakítja át a testüket. Ezen fenyegetés elhárítására az emberiség ura, az Istencsászár létrehozta elit katonai egységeit, a rendekbe tagolt űrgárdistákat, akik bonyolult eljárások során normál emberből megépített, kibővített, jobbá alakított harcosokká válnak, számos beépített implantátummal és mesterségesen létrehozott szervekkel. Ebben a világban a gép és az ember szinte eggyé vált, az élettartam jelentősen megnövekedett, ráadásul a gépeknek is van lelkük. A komolyabb harci gépezeteket technopapok avatják fel az építésük során.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 3

Hosszadalmas lenne minden részletet felfedni eme világból, így rövidítve még annyit tudni kell, hogy a kialakított rendek közül sokan árulókká váltak és a káosz által megrontva az Istencsászár ellen fordultak. A birodalomhoz hű egységek mellett számos káoszgárdista rend jött létre. Így az emberiség sok tűz közé került, nem elég, hogy a káosz lényei fenyegetik őket és számos idegen fajjal is harcban állnak (Orkok, Eldák, Tau Birodalom, stb.), egykori testvéreikkel is meg kell küzdeniük. Az emberek bolygói sok helyen magukra maradtak, megszakadt velük a kapcsolat és visszasüllyedtek a káosz által generált tudatlanságba, hogy valamely hamis istent imádják szeretett Császáruk helyett, aki az emberiség egyetlen igaz uralkodója és megmentője. Történt ugyanis, hogy a hozzá legközelebb álló űrgárdista vezér, egyik gyermeke Horus fellázadt ellene és meg akarta ölni őt. Az összecsapásban ugyan a Császár győzedelmeskedett, ám egy súlyos sérülés következtében a halál küszöbére sodródott. Szolgái a direkt erre a célra készített, még a technika sötét korából származó Arany trónusba ültették, amely képes életben tartani az ezernyi szilánkra hasadt elméjű, testileg, lelkileg összetört Császárt, aki még ezen gyönge állapotában is képes irányt mutatni a hipertéren át, egy nagy erejű pszichikai sugárral, az úgynevezett Astronomicannal, amely betölti az egész galaxist. Ezt a kivetülést a navigátor génnel felruházott űrhajósok képesek érzékelni és ennek segítségével át tudnak jutni az immatériumon. A világ azonban már sosem lesz olyan, mint régen, örökös, állandó háborúban áll az ember mindenki ellen.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 4

Látható, hogy igencsak szerteágazó ez a világ, hosszú oldalakon keresztül mesélhetném a fajok, fegyverzetek, űrhajók és bolygók mibenlétét. Ian Watson alapozása után számos könyv jelent már meg a témában, de ami számunkra még érdekesebb, azok a megjelent videojátékok, és azon belül is a valós idejű stratégiára épülő Dawn of War.

A háború hajnala

A 2003-ban megjelent RTS készítői komolyan vették a fejlesztést. A játék nem csak hogy több díjat is bezsebelt, de sok rendezvényen hivatalos versenyjáték lett, köszönhetően a kiemelkedő játékmechanikájának és változatosságának. A Relic Entertainment olyan újfajta elemeket hozott a stratégiai játékok világába, melyek nagyban meghatározták a későbbi hasonló alkotások útját, ráadásul a StarCraft által kitaposott ösvénytől is valamilyen szinten eltért, tehát képes volt újdonságot csempészni a korábban már megszokott elemek helyére.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 6

A gazdagon felépített W40k világ adja tehát a játék alapját, a véget nem érő háború, melyben különféle fajokat irányíthatunk. Lehetünk az űrgárdistákkal (Space Marine), a káoszgárdistákkal (Chaos Marines), a zöld bőrű Orkokkal, valamint a fatasy világokban általában tündének nevezett Eldákkal. Ezen fajok egymástól különbözőek, ám mégis „egyformák”, tekintve, hogy minden egyes fajnak megvan a maga verziója az adott egységtípusra, illetve az adott épületre. Hasonlóan a StarCrafthoz, itt is tudni kell, hogy melyik egység mit tud kezdeni a másik egységével, melyiket mikor érdemes bevetni, milyen fejlesztés szükséges a megfelelő erő eléréséhez. Az épületek jelentik az előrehaladást a fejlesztésekhez, előrehaladni pedig muszáj, hiszen a három szintre (Tier) osztott fejlettség során más és más fegyvereket és katonákat vethetünk be, értelemszerűen a magasabb szinteken egyre erősebbeket.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 8

Fejlődni kétféle forrás szerzésével tudunk. Az egyik a requisition, amely egyrészt automatikusan termelődik a játékos parancsnoki (headquarters) épülete után, valamint növelhető a csatatéren található stratégiai pontok, kritikus pontok illetve ereklye pontok elfoglalásával és megtartásával. Ezeket a pontokat aztán továbbfejleszthetjük, melyek így még több req-et fognak termelni, és akár fegyverzetet is helyezhetünk rájuk és köréjük, hogy jobban védettek legyenek. A másik erőforrásunk az energia, amelyet generátorok építésével nyerhetünk. Az előrehaladásunk során rengeteg energiára lesz szükségünk, éppen ezért érdemes védelmet kialakítanunk ezek közelében. Ahogy jönnek az erőforrásokból származó pontok, úgy válnak elérhetővé az egységek, fejlesztések, újabb épületek.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 9

A harcrendszer legfontosabb jellemzője, hogy egységeinket nem egyesével, hanem csoportosan, osztagokba rendezve tudjuk irányítani. Ezek az osztagok fejleszthetők, növelhetők ezek létszáma, módosíthatók a fegyvereik, felszerelésük. A módosítások során növekszik a hitpointjuk, tehát pontosabban tudnak célozni, vagy nagyobb sebzést okozhatnak. A találati pont mellett fontos tulajdonságuk a morál, amely folyamatosan változik. Például csökken, ha az egység erősebb ellenfelekkel találkozik, vagy ha egyre többen hullanak el a csapatból. Csökkenhet speciális esetekben is, például valamilyen félelmet okozó, és ezáltal morálcsökkentő ellenfél támadása alá kerülnek. Osztagunk morálját visszaállíthatjuk, ha időlegesen kivonjuk őket a harcból, így adva nekik némi szusszanásnyi időt, de jobban járunk, ha osztagparancsnokot és további vezetőket helyezünk az élükre. Egy vezér megnöveli a morált, illetve segít abban, hogy az a melegebb helyzetekben se csökkenjen olyan gyorsan. A gépek, járművek elleni harcban mit sem érnek a sima katonák, ilyenkor járművek ellen kiképzett harcosokat kell bevetni, vagy olyan fegyverzetet aktiválni, amely elbír a nagyobb páncélokkal is. Az egységek, illetve a parancsnokok rendelkeznek speciális képességekkel is, melyeket bevetve előnyt szerezhetünk a harctéren. Ezek újratöltődéséhez idő kell, tehát ész nélkül, gyors egymásutánban nem vethetjük be őket.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 7

Fontos kiemelni, hogy a Dawn of War kegyetlenül erős egyjátékos kampánnyal bír. A történet végigjátszása egyrészt nagyon izgalmas, másrészt szépen bevezet minket az irányítás, a különféle taktikák és az egységek képességeinek elsajátításába. Érdemes először végighaladni a sztorin, hogy aztán ezen felbuzdulva vágjunk rendet az online csatatereken. Mivel a játék elég régen jelent már meg, félő hogy nem sok embert fogunk találni online, és azt is tudni kell, hogy szükséges az utolsó megjelent kiegészítő ahhoz, hogy neten irányíthassuk csapatainkat. Azt se felejtsük el, hogy amelyik kiegészítő megvan nekünk, azokkal a fajokkal tudunk majd játszani, tehát ha csak az alapjáték és az utolsó Soulstorm kiegészítő van meg, akkor az alapjáték 4 fajával, illetve a Soulstormban található kettővel fogunk tudni csatározni. A közte megjelent fajok aktiválásához meg kell vásárolnunk a kiegészítőket, melyek szerencsére számos akcióban megjelentek már és valószínűleg ezután is olcsón beszerezhetők majd.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 10

Az irányítás nagyon könnyen megszokható, nem bonyolult, bár a billentyűparancsok betanulása sokat segíthet nekünk (főleg a baromi gyors online ellenfelek esetén), míg a kampányban egérrel bütykölve is szép eredményeket érhetünk el. Használjuk gyakran a minimapet, illetve a billentyűzet iránygombjai is jó szolgálatot tehetnek, ha nézelődni akarunk a csatatéren. Itt is érvényes az aranyszabály, hogy ne hagyjunk elköltetlen pontot kárba veszni, és építsünk minél több védelmi épületet a fontos pontok köré. A játék grafikája szerintem még ma is megállja a helyét, előnye hogy régebbi gépeken is szépen muzsikál, ugyanakkor maximum beállítások mellett csodaszép effektusokra képes. A zene és a háttérzajok, valamint az egységeink külleme, mozgásai csillagos ötöst érdemelnek, minden olyan, mintha valóban ott lenne, ráadásul nagyon élethű és változatos. Tökéletesen vissza tudja adni a W40k világ sötét hangulatát, ráadásul félelmetesen jól megalkották az egységek szövegeit. Képzelhetitek micsoda őrület uralkodik a káoszlények között! Vagy mennyire jópofa az ordítozás és artikulálatlan dumálás az Orkok oldalán. Persze a Space Marine frakciót sem kell félteni, ki tud rázni a hideg egy-egy „A Császárért!” csatakiáltás után. Az eldák pedig a maguk gyorsaságával félelmetes harcosokként jelennek meg előttünk. A készítők gondoltak a táblás szerepjátékon nevelkedett közönségre is, ennek megfelelően hihetetlenül részletesen „kifesthetjük” harcosainkat. Változtathatunk a sisak, a szem előtti vizor, a vállpáncél és minden más elem színén, az egyes rendházak, vagy fajok jelképeit aggathatjuk a katonáinkra, szóval a testreszabással sem lehet gond. Az külön tetszett online, hogy sokan megcsinálták egy-egy konkrét egységük színeit, annak ellenére, hogy az alapjáték nem tartalmaz sok sémát és inkább a kampány módban irányított Blood Ravens klán színeire épül.

Téli hadjárat

A játékhoz számos kiegészítő érkezett az évek során, az első az úgynevezett Winter Assault volt, mely 2005 szeptemberében jelent meg, eleinte külön dobozban, majd lehetett kapni az első résszel együtt, gyűjteményes formában is. Ugyan már az alapjátékban is kipróbálhattuk egy küldetés erejéig, milyen lehet a Birodalmi Gárda harcosait irányítani, a kiegészítőben teljes egészében átvehetjük felettük az irányítást multiplayerben és a kampány módban is. Ez az pakk igényli az alapjáték meglétét és a megszokott módon folytatja a sztorit. Elkezdhetjük a játékot a rend oldaláról, amikor az Imperial Guard-ot és az irányíthatjuk, illetve a káosz erőivel is csatába szállhatunk az Orkokkal, illetve a Káoszgárdistákkal.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 11

Számomra ez a kiegészítő volt a csúcs, hiszen hatalmas rajongója vagyok az Imperial Guard egységeinek, így online is főként ezzel a „fajjal” játszottam. Hihetetlen érzés a harmadik fázisban építeni egy Baneblade tankot, amely 11 különféle ágyúval brutális ütőerőt képvisel, vagy a Basilisk önjáró tarackot figyelni, ahogy a platón álló katonák földrengető lövedéket küldenek az ellenség egységei felé! Egy online csatában meg is jegyezte az ellenfelem – amikor képtelen volt áttörni a védelmi vonalamat – hogy „atyaég, mekkora tűzerő!”

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 12

Az Imperial Guard mellett persze a korábbi fajok is kaptak új egységeket, így az alapjátékban szereplő frakciókat kedvelők sem álltak üres kézzel, nekiláthattak az új taktikák kidolgozásának.

Felébresztett monolit

A harmadik kiegészítő a Dark Crusade volt, amely 2006-ban jelent meg és ezúttal már önállóan is futtatható volt. Ez esetleg arra volt jó, hogy ha valaki nem online játszott, vagy kifejezetten az ebben az expanzióban megjelenő két fajjal akart lenni, elegendő volt ennek megvásárlása. A borítón is látható Necron faj, illetve a Tau Birodalom kapott helyet a játékban. A klasszikus, sztori alapú kampány eltűnt, helyette egy stratégiai jellegű bolygófoglalósdi móka került a középpontba. Ebben a játékmódban választhattunk egy fajt, akit győzelemre kellett vezetnünk a többi nép ellen, melyeket a gép irányított. A frakciók megpróbáltak minél több területet elfoglalni a rendszer bolygóin, a mi feladatunk pedig ugyanez volt. Lépésről-lépésre, körről-körre kellett támadnunk vagy védekeznünk, míg mi maradtunk az egyetlen uralkodó faj. A fajok legfőbb alapterületei szinte bevehetetlenek voltak, brutális mennyiségű ellenfél özönlött ránk az ilyen helyeken. Nagyon észnél kellett lenni és kiváló stratégiai érzék kellett a győzelem kivívásához, főleg az új Necron faj ellen.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 13

Pont ezért érdekesek az új fajok, a Necron esetében például gyakorlatilag végtelen alap katonai egységet csinálhattunk, ami eleinte nagyon durvának tűnt, kicsit hasonlított a StarCraft zergjeihez, akiket gyorsan kiküldhettünk idegesíteni az ellenfelünket, ám idővel muszáj volt fejlesztenünk a Necronok épületeit is, hiszen az ellenfél egységei is egyre erősödtek. A Necronok kezdeti előnye tehát egy idő után (már ha azt túléljük :)) elfogyott.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 17

A Tau Empire egységei pedig a fajuk története miatt hihetetlenül jók, egyrészt a Tauk kiváló technikusok, ennek megfelelően a fegyvereik sci-fibe illőek, mech-suitok, drón hajók, álcázóruhák állnak rendelkezésünkre, ugyanakkor a Tau faj szövetségre lépett a Krootokkal, akik pont az ő ellentétjeik. Barbárok, semmilyen technikát nem használnak, viszont brutális vérengző bennszülöttek, akik a harctéren fel is falják ellenfeleik hulláit, hogy visszanyerjék erejüket! Így egymást a két faj nagyon jól kiegészíti, és mi dönthetjük el, hogy technikai irányba, vagy inkább az egyre nagyobb Kroot dögök irányába haladunk a fázisaink során.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 14

Lélekvihar

A harmadik, egyben utolsó kiegészítő szintén önállóan futtatható, ez az úgynevezett Soulstorm, amely 2008-ban jelent meg. Már nem a Relic Entertainment, hanem az Iron Lore fejlesztette, míg a Relic a későbbi patcheket készítette hozzá. Kiváló munkát végeztek ezen kiegészítő kapcsán is, a két új faj a Sisters of Battle és a Dark Eldar. Az elsők leginkább a Space Marine-ek női változatai, kizárólag csak nőkből álló űrgárdisták, akik szintén különféle egyházakba tartoznak. Jellemző rájuk a purgálás, a tűz, a szentek imádata és a különböző kínzóeszközök használata. A Dark Eldar faj gyakorlatilag a fantasy regények sötét elfjeit takarja, csak a W40k világba átültetve. Félelmetes egységeik vannak, talán a Soulstorm lett a legsötétebb minden kiegészítő közül.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 15

Az igazi újdonságot azonban a repülő egységek megjelenése jelentette, ezáltal teljesen átírva a harcok szabályait. Eddig csak földi járművekkel, illetve gyalogos egységekkel küzdhettünk, új alapokat jelentett tehát a repülő, bárhonnan bevethető eszközök megjelenése. Habár eddig is vigyáznunk kellett a generátorainkra és az elfoglalt pontokra, a hátul, közel a headquarters-höz épített épületeket azért nehezen érték el még a jumpsuit-tal felszerelt katonák is. Most pedig egyszerre védtelenekké váltak a levegőből érkező ellenfelekkel szemben! Ezáltal új taktikák, új ötletek kerülhettek a megszokott formulák mellé, ami bizony jót tett a játéknak.

Végső csapás

Eddig egyesével haladtam végig az alapjátékot követő kiegészítőkön, de az egyben megjelent Complete Collection-ről, mint kiadásról még nem esett szó. A belső tartalma már ismert, egybecsomagolva tartalmazza az alapjátékot és annak Winter Assault kiegészítőjét, illetve külön-külön bontatlan csomagolásban a Dark Crusade-et és a Soulstorm-ot. A külső papírdoboz semmi különöset nem nyújt, ennek ellenére esztétikus és a polcon is nagyon jól mutat.

Záróakkordként is csak ódákat tudok zengeni a játékról, beleértve annak minden kiegészítőjét, melyek valóban olyan csomagok voltak – és egy olyan korban születtek -, amikor még ezek nem az alapjátékból kivágott részletek voltak, nem csupán plusz pályák vagy skinek, hanem valódi tartalmak. Az persze nem tetszett, hogy a Dark Crusade és a Soulstorm már nem folytatta a történetet, hanem egyfajta térképes körökre osztott stratégiai játékot vezetett be a kampány menüpont alá, ennek ellenére nem mondhatom, hogy a Relic nem tett le semmit az asztalra.

warhammer 40k dawn of war the complete collection pc teszt 16

Az új fajok ráadásul minden esetben kiválóan egyensúlyban voltak, a hibákat pedig folyamatosan javították. Grafikailag a játék keveset fejlődött a kiegészítők során, ám ma már egy régebbi konfiguráción is kiválóan, teljes pompájában futtatható, ami nagyon élvezetes játékot kínál, ha valaki időt szán az egységek megismerésére. Bátran ajánlom minden stratégiai játék kedvelőnek, minden W40k rajongónak és bárkinek, aki egy próbát tenne ebben a nem túl barátságos, ám csodálatosan kidolgozott világban.

warhammer 40k down of war the complete collection pc teszt infobox


Értékeld a játékot

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (1 szavazat, átlag: 5.00 / 5)
Loading...

Szólj hozzá Te is

Minden hozzászólás 1 COIN -t ér. Gyűjtsd a COIN -okat, mert többek közt a nyereményjátékokban való részvételhez is szükséged lehet rájuk!

Be kell jelentkezni a honlapra egy hozzászólás beküldéséhez.